Culy
Culy Koken & bakken 16 apr 2020

Gezonder koken met weinig moeite: 9 tips

Genieten van goed eten: dat is waar we bij Culy voor staan. Maar dat dat ook best gezond kan, vinden wij ook belangrijk! Zelfs als je niet zoveel zin hebt om je hele routine om te gooien. Graag geven we je daarom 9 tips voor gezonder koken met weinig moeite.

Gezonder koken: 9 tips

1. Plantaardige olie

Bak in plantaardige olie, in plaats van andere vetten. We zijn dol op roomboter, maar af en toe in een klein plensje olijfolie, avocado-olie of raapzaadolie bakken, is een goed idee.

> Erg interessant: Heel veel soorten olie op een rij: wanneer gebruik je welke olie?

2. Pocheren kun je leren

Pocheer of stoom je eten in plaats van het te bakken, grillen of frituren. Zeker groenten en vis kun je ontzettend goed stomen of pocheren, en ook een stukje kip kan ontzettend opknappen als het gepocheerd wordt in kippenbouillon.

3. De vriezer is je vriend

Zorg dat je vriezer vol zit met diepgevroren groenten. Spinazie, doperwtjes, tuinbonen, pompoenblokjes en schijfjes zoete aardappel zijn ontzettend goed in te vriezen. Zo heb je altijd groenten in huis! Hetzelfde geldt voor fruit: vries zelf je favoriete vruchten in of koop bij de supermarkt doosjes gesneden mango, bessen en frambozen. Perfect voor smoothies.

4. Ontbijten is een must

Zorg dat je altijd ontbijt (al is het onderweg!). Deze ontbijtjes kun je perfect van tevoren maken, zodat je ‘s ochtends n├ęt even langer kunt snoozen.

5. Denk aan je proteïnen

Doe eens per week grote boodschappen en haal naast veel groente en fruit ook goede proteïnen in huis, zoals kip, zalm en garnalen.

6. Geroosterde groenten

Rooster een paar keer per week een enorme ovenplaat groenten (bijvoorbeeld paprika’s, courgette, aubergine, pompoen en zoete aardappel) met veel kruiden. Verwerk deze vervolgens in salades, ovenschotels of soepen of neem mee als lunch.

7. Goede pannen

Investeer in goede anti-aanbak pannen zodat je minder vet hoeft te gebruiken om in te bakken.

8. Vul de voorraadkast

Zorg voor een goed gevulde voorraadkast met verschillende soorten (bruine) rijst, quinoa, (volkoren) pasta en andere vullende granen, zoals bulghur, couscous en gerst. En vergeet ook de bonen niet: van kikkererwten tot Cannellini-bonen.

> Handig: 9 ingredi├źnten die je altijd in je voorraadkast moet hebben

9. Maak er soep van

Verwerk restjes groenten, kruiden en bonen in een lekkere soep of puree, die je in een handomdraai in een blender maakt. Ideaal om mee te nemen naar kantoor.

Nog meer gezonder koken:

Wat eten we vandaag?

Schrijf je in de voor de mailing voor de lekkerste inspiratie

Reageer op artikel:
Gezonder koken met weinig moeite: 9 tips
Sluiten