10 ingrediënten die veel vezels bevatten (+ recepten!)

Culy 20 jun 2016 Inspiratie

Meer vezels in je voedingspatroon verwerken? Met deze high fiber ingrediënten kom je al een heel eind. Fijn voor je gezondheid (en je stoelgang…)

Klik op de foto’s om naar een lekker recept te gaan.

rijstsalade

1. Linzen. Het vezelgehalte in linzen is onwijs hoog. Deze vegetarische rijstsalade met linzen en witlof is daarom top!

gierstsalade-pompoen-5-LR

2. Zwarte bonen zijn niet alleen rijk aan eiwitten, en vetarm, maar bevatten ook veel vezels: zo’n 8,5 gram per 100 gram bonen. Bovenstaand gerecht bevat ook nog eens gierst, pompoen en avocado: dubbele vezelpret, dus!

Crostini

3. Doperwten bevatten veel anti-oxidanten, maar zijn ook vezelrijk. Deze crostini met doperwten, feta en munt-hummus is helemaal een goed idee.

Stock

4. Spruitjes. Spruitjes vies? Echt niet. Deze geroosterde spruitjes met kruiden vindt bijna iedereen lekker. Enne, spruitjes bevatten ook B-vitaminen, foliumzuur, magnesium, kalium.

Havermoutpap frambozen stock

5. Frambozen. Deze vezelrijke vruchten zijn heerlijk uit het handje, maar ook fijn voor over de havermout. Zie ook het volgende punt…

havermoutpap

6. Havermout bevat 9 gram vezels per 100 gram, en geven je een goede kickstart in de ochtend. Lekker met fruit en noten.

Tongschar met broccoli

7. Volkoren pasta is een goede keus. Volkoren pasta bevat meer vezels dan gewone pasta, omdat het gemaakt is van de hele (vermalen) graankorrel. Wil je op de Culy toer? Check dan bovenstaand recept van Sergio Herman, daarin kookt hij tongschar met broccoli en volkoren pasta.

Tuinbonensalade-met-artisjokharten

8. Artisjokken zitten boordevol vezels, en deze artisjokkensalade met tuinbonen (ook een goede bron) is dus perfect.

vega fajitas met avocado en tofu

9. Avocado’s. Een hele avocado bevat 9,2 gram vezels. Een perfect excuus voor deze goddelijke fajitas met avocado en tofu.

Pistachecake

10. En tot slot: noten. De meest vezelrijke nootsoort zal je wellicht verbazen: pistachenoten! 100 gram pistachenootjes bevat namelijk maar liefst 9,5 gram vezels. Ook hazelnoten, macadamianoten en amandelen zijn erg vezelrijk.

Lees ook: 8 tips om meer vezels in je eetpatroon te verwerken

Reageer op artikel:
10 ingrediënten die veel vezels bevatten (+ recepten!)
Sluiten