Zo maak je in 5 simpele stappen de perfecte (maaltijd)salade

Culy 9 okt 2014 Inspiratie

Je kent het wel: je wil gezonder eten en een salade is dan vaak het makkelijkste gerecht voor zowel tijdens de lunch als ‘s avonds op de bank. Maar hoe voorkom je dat je elke dag dezelfde ingrediënten en combinaties eet?

Om niet in herhaling te vallen, maakten we een stappenplan waarmee je heel gemakkelijk een gepersonaliseerde salade samenstelt. Aanvallen!

*Tip: hoewel je met onderstaande stappen naar ons idee de ideale (maaltijd)salade maakt, hoef je natuurlijk alles te gebruiken. Varieer daarom naar hartenlust en voeg toe wat jij het lekkerste vindt. Eet smakelijk!

1. De basis
Elke maaltijd begint bij het begin, en bij een salade kom je dan al gauw op sla. Wil je bijvoorbeeld pittige rucola, zachte veldsla, krullende frisée, kleurige radicchio of juist knapperige romaine?

Of ga je voor een minder standaard en meer voedzaam, zoals spinazie, boerenkool, witlof, bietscheuten, raapstelen of andijvie? En misschien nog wel beter: mix twee of drie verschillende soorten die jij het lekkerst vindt.

Als je gaat voor een vullende variant, voeg dan nog één van de volgende ingrediënten toe: pasta, gekookte nieuwe aardappeltjes, gebakken zoete-aardappel, linzen (of andere peulvruchten), croutonsquinoa of (parel)couscous.

Salade sla stock

2. Vlees noch vis
Een stukje vlees, vis of juist een vegetarische vervanger kan nooit kwaad, en maakt of breekt wat ons betreft een goede salade. Zo zijn voor de carnivoren onder ons biefstukreepjes, gegrilde of gerookte kip, plakjes rosbief, gehaktballetjes, gedroogde ham of worst en restjes vlees van de dag ervoor een ware traktatie.

Eet je liever geen vlees? Probeer dan wat plakjes gerookte of een mootje gebakken zalm, makreel, gamba’s, coquilles (lekker luxe!) of tonijn (vers of uit blik).

Ook voor de vega- en flexitariërs is de keuze ruim. Denk bijvoorbeeld aan een perfect gepocheerd eitje, falafelballetjes, vegetarische kipstuckjes of je favoriete kaas (Parmezaan, camembert, gegrilde halloumi, gorgonzola of mozzarella).

Maaltijdsalade zalm

3. Groentengek
Nu begint de salade echt wat te worden en zijn we beland bij de afdeling groenten. In de ogen van de Culy redactie is een salade niet compleet zonder avocado, smaakt gegrilde gebakken aubergine o-ve-ral lekker bij, zijn we fan van (gedroogde en geroosterde) tomaat, dol op artisjokharten en is broccoli gezond én smaakvol.

Ben je er nog niet uit? Wat dacht je dan van (gewokte) sperzibonen, plakjes komkommer, gegrilde courgette en paprika, geroosterde pompoen of paddenstoelen (officieel geen groenten)?

Groene groenten

4. Crunchy smaakbommetjes
Alleen maar zachte ingrediënten wordt vrij saai, dus zorgen we altijd voor een beetje crunch en voegen we extra smaakbommetjes toe.

Neem bijvoorbeeld bacon, granaatappelpitjes, gedroogd fruit zoals rozijnen, noten (rauw of gebrand, zoals pecan-, cashew-, pistache- en walnoten), stukjes appel (of ander verse fruit), kiemen, zaden, pitten of cress.

Stock 5 granaatappel

5. Dressing
We zijn er bijna! Het enige wat je hoeft te kiezen is de dressing. Als je salade voldoende smaak heeft, kan een goede olijfolie, eventueel aangevuld met een scheutje balsamico azijn, volstaan.

Maar als je toch nog een sterke dressing wil toevoegen, is er de altijd-goed klassieke vinaigrette of zijn er tal van andere variaties.

Salade dressing

Bron: Flickr

Reageer op artikel:
Zo maak je in 5 simpele stappen de perfecte (maaltijd)salade
Sluiten