Wat is het verschil tussen tamari en sojasaus?

Misschien is je oog wel eens gevallen op een recept met tamari. Vaak wordt er gesteld dat – als je geen tamari kan vinden – sojasaus een waardige vervanger is. Toch zijn er belangrijke verschillen tussen beiden. Benieuwd? This is the deal.

Aziatische recepten zijn al lang niet meer wereldvreemd. Toch kan het wel eens voorvallen dat er een ingrediënt in de lijst staat waar we niet helemaal mee vertrouwd zijn. Sojasaus is inmiddels een ingeburgerde klassieker, maar wat is tamari dan precies?

Ook interessant: alle soorten sojasaus op een rij

Sojasaus versus tamari

Kort gezegd: tamari is glutenvrije sojasaus. De twee zijn verder erg gelijkwaardig omdat ze beide een bijproduct zijn van gefermenteerde sojabonen. In traditionele sojasaus (afkomstig uit Japan, China of Korea) wordt tarwe gebruikt als bron van suiker om het fermentatieproces van de sojabonen te versnellen. Het gebruik van tarwe (en dus gluten) in de productie van sojasaus is vooral een methode om de kosten te drukken.

Bij tamari gebeurt dat in principe niet, hoewel het tegenwoordig af en toe gebeurt dat er (omwille van dezelfde kostenbesparende redenen) toch tarwe ingezet wordt bij de productie van tamari. Check hiervoor zeker even de verpakking.

Did you know? 🤔 ✨ Tamari soy sauce is allowed on the Phatt Program to add flavour to meals. ✅ Ordinary soy sauce contains wheat where Tamari is completely gluten free and salt reduced. ✅ that ticks my box 😊 . . . #tamari #soysauce #healthyfood #phatt #weightlossjourney #guthealth #glutenfree #

11 Likes, 2 Comments – Sharon (@shazleeb) on Instagram: “Did you know? 🤔 ✨ Tamari soy sauce is allowed on the Phatt Program to add flavour to meals. ✅…”

Minder zout dan sojasaus

Oftewel: waar tamari geen (of héél weinig) gluten bevat, is dat bij sojasaus wel zo. Omwille van dit verschil in productie, is ook de smaak lichtjes verschillend. Tamari is dikker en donkerder en heeft een rijkere smaak dan klassieke sojasaus. Je zou het kunnen vergelijken met een beter gebalanceerde en minder zoute versie van sojasaus.

Dit is tevens de reden dat in sommige recepten de voorkeur wordt gegeven aan tamari. Soms is sojasaus namelijk nét iets te zout om als dipsaus (voor bijvoorbeeld sushi) te gebruiken, en dan is de mildere tamari een betere optie.

Let er wel op dat tamari een intensere smaak heeft en dat je er wellicht niet zo heel veel van nodig hebt voor een maximaal effect. Wil je juist een uitgesproken zoute smaak toevoegen aan je gerecht? Dan is sojasaus de way to go.

#avocado #pannacotta #soysaucecaramel #sandalsweather #caferemouillage #amsterdam #foodbar #complexsimplicity #dessert

41 Likes, 9 Comments – cafe remouillage (@cafe_remouillage) on Instagram: “#avocado #pannacotta #soysaucecaramel #sandalsweather #caferemouillage #amsterdam #foodbar…”

Wat kun je doen met tamari?

Verder is tamari simpelweg lekker in elk gerecht met sojasaus. Vervang de sojasaus bijvoorbeeld eens door tamari in deze rijst met broccoli en garnalen of in deze verslavend lekkere noodles met tempeh en pindakaas. En bij Café Remouillage in Amsterdam aten we onlangs nog een heerlijke panna cotta van avocado met sojasaus-karamel en een flesje tamari erbij, om er nog een beetje overheen te druppelen.

Hoe dan ook: beide sausjes zijn echte smaakbommen. Ons beste advies? Haal ze allebei in huis (te koop in de Aziatische supermarkt, maar tegenwoordig ook in de meeste supermarkten) en experimenteer er op los om uit te maken welke jij lekkerder vindt. Één ding is zeker: aan umami geen gebrek!

Meer over sojasaus:

Reageer op artikel:
Wat is het verschil tussen tamari en sojasaus?
Sluiten