Culy’s tips voor meal prepping

Culy 12 mrt 2016 Inspiratie

Al een tijdje is Amerika in de ban van meal prepping: dé manier om met zo min mogelijk tijd ervoor te zorgen dat je elke dag lekker en het liefst gevarieerd eet. Maar hoe pak je dit nu slim aan? Wij geven je tips!

Vooral in de fitness industrie is meal prepping een bekend fenomeen. Door precies uit te rekenen wat de sporters aan voedingswaarden mogen binnenkrijgen, kunnen ze per dag uitrekenen hoeveel ze van wat nodig hebben.

Maar sporters zijn niet de enigen die er baat bij hebben. Zo zorg je door je maaltjes te preppen niet alleen dat je tijd overhoudt voor andere dingen, je voorkomt ook dat je onnodig gaat snoepen.

Daarbij voorkom je te veel afval én scheelt het je (over het algemeen) geld: je kunt namelijk in één keer een flinke tas boodschappen halen waardoor je impulsieve doordeweekse aankopen vermindert of zelfs voorkomt.

Boodschappen

Voorbereiding is key

Heel lastig is het natuurlijk niet, maar het kan wel handig zijn om wat handvatten te gebruiken. Daarom geven we je een aantal tips om te beginnen en er misschien zelfs een gewoonte van te maken.

Key bij het meal preppen is natuurlijk de voorbereiding. Ga je voor het ontbijt, lunch, diner of een combinatie? Wat ga je precies maken? En nog belangrijker: wanneer ga je aan de slag?

Het is misschien als het intrappen van een open deur, maar wij vinden zondag het handigst (uitgaande van een werkweek van maandag tot en met vrijdag). Op je vrije dag lekker kokkerellen doen we toch altijd al, dus waarom maak je er niet een uitgebreider project van?

Plastic bakjes meal prepping stok2

Bakjes & zakjes

De volgende stap zijn de bakjes, want zonder die plastic rakkers ben je nergens. Je kunt ervoor kiezen om speciale exemplaren te gebruiken (met verschillende vakjes), maar standaard Tupperware, bakjes van Ikea of bijvoorbeeld deze van Lock&Lock werken ook.

Houd hierbij wel rekening met het feit dat je de gerechten al dan niet in de vriezer bewaard, en of ze dus vriezerbestendig zijn. En zorg daarbij ook voor kleine bakjes voor bijvoorbeeld dressing, croutons, noten of verse kruiden.

Tip: gebruik zoveel mogelijk bakjes waar precies je eten in past, zodat je koelkast of vriezer niet onnodig gevuld is met halfvolle bakjes. Of bewaar je eten in druk-en-sluitzakjes!

Raw vegetables

Van salade tot ovenschotel

Wat betreft de gerechten: je kunt het zo gek of juist simpel maken als je zelf wil. Vind je het prima om dagelijks een AVG’tje in de magnetron te schuiven? Of houd je van meer uitgebreid? It’s up to you!

Het is handig om van een gerecht gelijk een grote portie te maken, zodat je dat bijvoorbeeld twee keer in de week kunt eten. Dit geldt ook voor onder andere havermout (lekker als ontbijt), fruitmixen en granola voor door de yoghurt.

Of wat dacht je van smoothiepacks voor in de vriezer? Maak zakjes met groenten en fruit, die je zo in de ochtend in de blender kunt doen. Scheutje melk of yoghurt erbij, en je hebt een heerlijk begin van de dag.

Fried rice with sausages in the clear microwave box

Daarbij kun je sommige onderdelen (denk aan pasta, rijst, groenten of vlees) natuurlijk ook in een grote portie maken en vervolgens variëren met de resterende ingrediënten. Zo kun je bijvoorbeeld voor dag één een salade met couscous maken, waarna je de couscous op dag twee serveert bij een stoofje.

Wij zijn fan van salades op basis van quinoa, couscous, rijst of pasta, ovenschotels, pasta’s en soepen. Deze kun je vaak lang bewaren, zowel in de koelkast als de vriezer. Houd hierbij wel rekening dat bladgroenten eenmaal bedekt met saus of dressing het minder lang volhouden en dat roomproducten snel waterig worden in de vriezer.

Meal prepping stock2

Inspiratie

Heb je een dag in gedachten om te gaan koken? En staan de bakjes al klaar? Dan is het nu tijd om de boodschappenlijst te gaan maken. Om je alvast op weg te helpen verzamelden we onze favoriete gerechten die ideaal zijn voor meal prepping.

Denk bijvoorbeeld aan deze quinoasalade met gegrilde groenten, ravioli uit de oven met mozzarella, pompoensoep met wortel en kokosmelk of deze salade met makreel en shii takes.

Sport je regelmatig? Kijk dan hier voor een lijst met ingrediënten voor na een intensieve workout. Of heb je eigenlijk nog zoveel dingen te doen dat je liever je eten in de oven schuift? Dan vind je hier onze favoriete ovengerechten.

Quinoasalade

Aan de vegetariërs onder ons wordt natuurlijk ook gedacht en voor diegenen die wat extra groenvoer kunnen gebruiken hebben we hier een lijstje met gerechten met broccoli. Of wat dacht je van fluffy couscous?

Tot slot komen we aan bij de laatste gerechten. Zo is niet alleen lasagne ideaal om in een grote portie te maken, ook deze eenpansgerechten en deze heerlijke soepjes doen het goed.

Meal prepping stock

Reageer op artikel:
Culy’s tips voor meal prepping
Sluiten