5 tips van Jamie Oliver om vegetarische gerechten spannender te maken

Een probleem waar we zelf vaak tegenaan lopen als we vegetarisch – of vegan – koken: hoe zorgen we ervoor dat vegetarische gerechten niet gewoon een verzameling groenten op een bord zijn? Maar dat een gerecht zó voedzaam is en zoveel voldoening geeft, dat we niet later op de avond nog verlangen naar een portie bitterballen? Met andere woorden: hoe kun je als thuiskok vegetarische gerechten spannender maken?

Dé man die daar alles van weet, is Jamie Oliver. De beroemde britse televisiekok en kookboekenauteur (en er is nog veel meer wat Jamie doet, maar dan zijn we morgen nog bezig met opsommen) is terug met een nieuw kookboek: VEG. Een boek met alleen maar vegetarische gerechten, die in 30 tot 40% van de gevallen ook nog eens vegan zijn. 

Jamie goes vega

Jamie deed voor zijn boek inspiratie op in het buitenland, op plekken als Tel Aviv, Jeruzalem en India. De chef ontdekte daar ook een paar ‘trucs’ die in andere landen en keukens worden toegepast om vegetarische (of vegan) gerechten voedzamer, aantrekkelijker en spannender te maken.

In zijn hoofdkwartier in Londen (beeld je een soort Jamie-pretpark in waar Jamie’s Team de hele dag gerechten staat te koken) gaf de beroemde chef ons een aantal handige kooktips. Wij delen ze met je. 

Pasta van Jamie Oliver uit VEG

5 tips van Jamie Oliver om vegetarische gerechten spannender te maken:

1. Voeg voldoende (plantaardige) eiwitten toe

Jamie: “Zorg voor een bron van proteïne (oftewel eiwitten) in je gerechten, zoals noten. In Iran en Tel Aviv worden alle salades en stoofpotten wel afgemaakt met een handje noten. Hartstikke goed voor je.”

Eiwitten zitten natuurlijk in eieren, melk, kaas, vlees en vis – dan spreken we van dierlijke eiwitten.  Plantaardige eiwitten vind je terug in brood, graanproducten (rijst en pasta), peulvruchten (bonen en linzen), noten en paddenstoelen. Maak een vega maaltijd bijvoorbeeld af met croutons, krokante kikkererwten, gepofte rijst of wat fijngestampte pistachenoten of hazelnoten.

Ook een slimme tip van Jamie: in plaats van de bekende croutons kun je ook popcorn maken. Strooi er wat gedroogde chili over om je popcorn nóg toffer te doen smaken. “Ik word nog steeds enthousiast van popcorn” zegt The Naked Chef. Hij gebruikt popcorn bijvoorbeeld als topping op zijn dubbele maissalade in VEG. Maar strooi het ook eens over vegetarische chili, vega taco’s, soep of over een lekkere vega hotdog. 

2. Maak ingelegde groenten

Pickles – oftewel ingemaakte groenten – geven crunch (dus textuur) aan een gerecht en zorgen ook nog eens voor een onmisbaar zuurtje. Heerlijk op een (vega) burger, bij de nasi of bij noodles, of in je hippe buddha bowl.

Jamie gebruikt in VEG pickles bij gerechten als zijn Bloemkool Katsu, krokante paddenstoelenshoarma, noedelsoep en gebakken aardappelsalade.

Ook interessant: Van citroenen tot rode ui: deze ingrediënten kun je goed inmaken

3. Frituur je groente

De meest gezonde optie is het niet, maar als je het goed doet (lees: je olie heet genoeg is, zodat de ingrediënten de olie niet opzuigen), is frituren helemaal niet zo ongezond als je misschien denkt. Zéker niet als je je veggies frituurt.

Jamie ontdekte tijdens zijn reizen over de hele wereld dat groenten een geliefd ingrediënt zijn om fritters (beignets) mee te maken. Denk aan Indiase pakora’s of pani puri, of Japanse tempura van groenten. Want zeg nou zelf: hoe spannend zijn die!

4. Maak er street food van

Nog zoiets dat de Britse chef veel tegenkwam tijdens zijn reizen: toffe vegetarische gerechten die je uit de hand eet. Jamie: “Vergelijkbaar met onze burgers en pizza, maar dan vegetarisch.”

Als je ontzettende trek hebt in comfort food, maar het vegetarisch (of vegan) wil houden, denk dan eens aan je favoriete street food, in vegetarische vorm. Taco’s zijn meestal opwindender dan een salade, net als een toffe pita met gefrituurde aubergine, knoflooksaus en granaatappelpitjes bijvoorbeeld. Of wat dacht je van een heerlijke calzone

5. Herontdek de azijn in je keukenkastje

Jamie maakte een pittig statement toen we hem spraken in Londen: “Azijn is een van de meest ondergewaardeerde ingrediënten en een van de meest belangrijke”, aldus The Naked Chef. “Je hebt zoet, zout, textuur én zuur nodig in elk gerecht”. Een waarheid als een koe. 

En treed je eenmaal binnen in de wereld van de azijn, dan zul je ontdekken dat er zo veel soorten zijn, dat je eindeloos kunt spelen en experimenteren. Jamie: “Appelazijn is mijn favoriet. Maar ook rode wijnazijn, sherry-azijn en ciderazijn zijn geweldige ingrediënten.”

Must-read: van champagne- tot frambozenazijn: dit zijn bijzondere soorten azijn

Jamie's VEG nieuw kookboek

VEG van Jamie Oliver (Kosmos Uitgevers) is nú te koop voor € 29,99 euro. 

Meer over Jamie Oliver:

Reageer op artikel:
5 tips van Jamie Oliver om vegetarische gerechten spannender te maken
Sluiten