Last minute bezoek? Deze shortcut pie is misschien wel de makkelijkste fruittaart ooit

Aardbeien, kersen, bramen, nectarines, ananas, perziken: de zomer heeft zóveel moois te bieden dat het eigenlijk zonde is om daar niet het maximale uit te halen. Maar als er ‘s middags bezoek komt, is de kans groot dat je geen zin hebt om ‘s ochtends al naar de supermarkt te rijden met een ellenlang boodschappenlijstje voor een ingewikkelde fruittaart met vier lagen. Gelukkig weten wij een makkelijkere variant waar je waarschijnlijk alles al voor in huis hebt. Kun jij lekker in de zon blijven zitten.

De taart  bestaat uit precies twee delen: een koekjesbodem en geroosterd fruit. Gebruik gewoon wat er nog op je fruitschaal ligt: het kan eigenlijk niet fout gaan. Zowel de bodem als vulling zijn zo eenvoudig dat food52 de fruittaart voor het gemak de ‘shortcut pie’ doopte.

Stap 1: de koekjesbodem voor de fruittaart

Voor deze makkelijke fruittaart hoef je natuurlijk geen bodem van bloem, suiker en boter te maken – ben je mal. In plaats daarvan gebruik je een bodem van al gemaakte koekjes, zoals je ook voor bijvoorbeeld monchoutaart doet.

Daarvoor maal je koekjes fijn in een keukenmachine (of met een deegroller), roer je er gesmolten boter doorheen en verdeel je de bodem over een met bakpapier beklede taartvorm (goed aandrukken!). Afkoelen is essentieel om de bodem stevig te laten worden.

Waarom je altijd een ‘pie dish’ in je kast moet hebben

Voor deze fruittaart is het belangrijk dat de consistentie van je koekjesbodem goed is: er moet genoeg boter in zitten. De hoeveelheden zijn natuurlijk afhankelijk van de grootte van je vorm, maar qua verhouding kun je ongeveer 250 gram mariakaakjes (of andere droge koekjes) en 150 gram boter aanhouden, zoals in dit recept voor aardbeientaart.

Verse perziken voor fruittaart
Bron: Unsplash

Je kunt de bodem eventueel in zo’n 10 minuten bruin bakken in de oven, maar in principe hoeft dat niet omdat de koekjes toch al gaar zijn. Als je fruit met veel vocht gebruikt, is het echter wel handig. De bodem wordt dan minder snel soggy.

Stap 2: geroosterd fruit

Terwijl de koekjesbodem afkoelt, kun jij je met het fruit bezig houden. Men neme zomerfruit naar keuze, waar nodig in blokjes gesneden en met een klein beetje suiker erdoorheen. Veel is niet nodig als je goed fruit hebt, dat is van zichzelf al lekker zoet. Pro-tip: een zuurtje als citroen toevoegen kan heel lekker zijn voor de balans.

Hoeveel sap (en rasp) haal je uit een citroen of limoen?

Leg het fruit op een bakplaat met bakpapier en schuif het in een op 200 °C voorverwarmde oven. Rooster het tot het fruit zacht is. Het verschilt per fruitsoort hoe lang dat duurt: soms maar 10 minuten, soms ruim een halfuur.

Het is daarom handig om verschillende soorten fruit (als je die gebruikt) op aparte platen te leggen, zodat de één niet helemaal uit elkaar valt terwijl de ander gewoon gaar is. Het fruit moet lekker zacht zijn, maar zeker niet té. Houd het fruit goed in de gaten en proef eventueel af en toe. Laat het fruit goed afkoelen.

Verse aardbeien in schaaltje
Bron: Unsplash

Tips voor als je fruit met veel vocht gebruikt (zoals aardbeien, frambozen of bessen):

  • Roer vóór je het in de oven zet, een kleine lepel maizena door het fruit. Dit zorgt ervoor dat het sap dat uit je fruit komt niet helemaal vloeibaar blijft, maar iets dikker wordt.
  • Vergeet niet je fruit voor de zekerheid even af te gieten voordat je het op de koekjesbodem stort.
  • Om te voorkomen dat het fruit je bodem alsnog soggy maakt, kun je een laagje paneermeel op de bodem strooien. Dit neemt een groot deel van het vocht op en je proeft er helemaal niks van.

En tot slot: schep het afgekoelde fruit op de koekjesbodem, strooi er wat poedersuiker overheen en serveer de fruittaart eventueel met slagroom. Een waar fruitfeestje!

Meer makkelijke recepten:

Dagelijks de lekkerste recepten rechtstreeks in je inbox

De lekkerste mail die je in je inbox kunt ontvangen

Reageer op artikel:
Last minute bezoek? Deze shortcut pie is misschien wel de makkelijkste fruittaart ooit
Sluiten