Alle superfoods op een rijtje

Culy 16 dec 2013 Inspiratie

Het moge duidelijk zijn: 2013 was niet alleen het jaar van de quinoa, maar ook van de superfoods. Overal waren ze verkrijgbaar en iedere foodie ging ermee aan de slag: of het nu gaat om een gezonde taart, lekkere pudding, in combinatie met homemade granola of overnight oats

Om je het wat makkelijker te maken, zetten we ze allemaal op een rijtje. Inclusief basisinformatie en leuke tips over hoe ermee te werken.

Koop je superfoods bij de supermarkt, natuurvoedingswinkel of drogist. Let overigens wel: de meest gangbare superfoods zijn niet goedkoop. Maar doordat je vaak maar weinig nodig hebt, valt het nog mee.

Superfoods

Laten we beginnen met het begin en eerst uitleggen wat superfoods precies zijn. Als je deze term voorbij ziet komen, heb je te maken met ingrediënten die ontzettend hoog scoren op de ladder van voedingswaarden. Vaak bevatten ze in grote mate een aantal ‘power’ bestanddelen als antioxidanten, vitaminen en mineralen, en zorgen daarnaast voor een gezonder lichaam.

Superfoods hebben dus een positief effect op je algehele gezondheid, maar bevatten daarnaast vaak ook geneeskundige krachten. Zo kan het gebruik van chia zaden vroegtijdige veroudering voorkomen en helpen bijenpollen goed tegen hooikoorts.

Het woord ‘superfood’ is overigens een door slimme marketeers bedachte term en gaat meestal gepaard met producten als chia zaden, bijenpollen en goji bessen. Daarbij is er nog niet naar alle superfoods onderzoek gedaan en wist je dat bijvoorbeeld broccoli en spinazie in feite ook superfoods zijn? Sta hier dus bij stil en ga niet blindelings af op de term, maar kijk vooral naar wat er in de producten zelf zit.

zaden

Bron: Flickr

Chia zaden
Misschien wel de bekendste van allemaal zijn chia zaden. Deze kleine, zwarte zaadjes geven je langdurig energie, vertragen veroudering en versterken je immuunsysteem. Daarnaast bevat het meer omega-3 dan welk ander voedingsmiddel en zijn een belangrijke bron van vezels, vitaminen, mineralen en antioxidanten.

Rauw zijn ze knapperig en lekker door je yoghurt, en laat je ze even weken dan krijgen ze een pudding-achtige structuur. Kijk hier voor onze favoriete recepten.

chia

Bron: Flickr

Bijenpollen
Minstens net zo gezond zijn bijenpollen. Deze gouden bolletjes worden ook wel ‘fontein van de jeugd‘ genoemd, zorgen eveneens voor een energiek gevoel en voorkomen vroegtijdige veroudering. Daarnaast zorgen ze voor een mooie huid, glanzende bos haar én helpen bij het afvallen doordat ze tot 20% van de eetlust remmen.

Alsof dit allemaal nog niet genoeg is, werken ze ook goed tegen allergieën zoals bijvoorbeeld hooikoorts. Tot slot werken ze goed voor de darmen en verhelpen ze verstoppingen.

Gebruik een theelepeltje per dag en je zit goed, mix het bijvoorbeel door je yoghurt of eet het in combinatie met chocolade. Wil je meer weten? Klik dan hier.

pollen

Bron: Flickr

Goji bessen

Weer zo’n bekende speler! Goji bessen zijn al langere tijd bekend en bevatten ook de bijna standaard geworden antioxidanten, vitaminen en mineralen. Ze verminderen wederom het verouderingsproces en helpen bij afvallen. Daarnaast hebben ze een positieve invloed op de bloeddruk en versterken ze het hart.

Opvallend bij goji bessen is de werking op je slaap. Veel mensen slapen namelijk dieper, beter en worden uitgeruster wakker. Tot slot versterken ze je zicht en verbeteren ze de werking van je lever en nieren.

Aangeraden wordt om ongeveer een handvol per dag te eten, bijvoorbeeld door je yoghurt of kwark. Kijk daarnaast hier voor meer informatie over deze super bes.

goji

Bron: Flickr

Lijnzaad

Ook lijnzaad valt onder de superfoods en is gemaakt van vlas. Het bevat omega 3 en 6, vitamine B1 en -2, calcium, magnesium, zink én kalium.

Daarnaast maken ze, mits je ze vlak voor gebruik zelf breekt en dus niet de gebroken variant koopt, je darmen schoon. Zorg er wel voor dat je voldoende water erbij drinkt, want anders kun je juist verstopt raken.

Hoe dat werkt en meer informatie lees je hier.

lijnzaad

Rauwe cacao & chocolade

Chocolade blijft moeilijk te weerstaan, maar niet altijd even gezond. Of toch wel? Zolang de cacao niet hoger verhit is geweest dan 42 graden, mag de chocolade ‘rauw’ genoemd worden. Dit heeft als voordeel dat het nog boordevol vitaminen, mineralen en antioxidanten zit.

Het gebruik van rauwe chocolade en cacao zorgt voor een positievere stemming (veroorzaakt door de stofjes tryptofaan,  anandamide en fenylethylamine of PEA), is één van de belangrijkste bronnen van antioxidanten en werkt door de aanwezigheid van theobromine goed voor het hart.

Rauwe chocolade en cacao zijn in verschillende vormen verkrijgbaar: onder andere in poedervorm, ‘chips’ en repen. Kijk hier voor onze favoriete merken.

cocoa

Bron: Flickr

Hennepzaad

Hennepzaad, niet te verwarren met hennep of cannabis, bevat veel omega-3 vetzuren, eiwitten en maar liefst twintig verschillende mineralen. In tegenstelling tot veel andere superfoods heeft het een heerlijk nootachtige smaak.

Ook bevat hennepzaad geen gluten waardoor je het, wanneer gemalen tot meel, kunt gebruiken om glutenvrije koek of brood mee te bakken. Wel neemt het veel vocht op. Let dus goed op dat je voldoende drinkt in combinatie met het zaad.

Gebruik dagelijks één tot drie eetlepels door je yoghurt, smoothie of salade.

hennep

Bron: Flickr

Inca- en moerbeibessen

Van bessen als frambozen en bosbessen weten we allang dat ze boordevol vitaminen en antioxidanten zitten, maar gedroogde inca- en moerbeibessen kunnen er ook zeker wat van.

De bessen van de moerbeiboom worden namelijk al eeuwen in China gebruikt in de traditionele volksgeneeskunde. Zo bevatten ze vooral veel ijzer, calcium, vezels, antioxidanten en de vitaminen C en K, en zou het goed moeten werken tegen onder andere bloedarmoede, slapeloosheid en constipatie.

Dan de inca bes, want deze kleine rakkers weten goed wat ze moeten doen. Zo is het één van de weinige niet-dierlijke producten dat vitamine B12 bevat, wat goed is voor de aanmaak van rode bloedcellen en de werking van het zenuwstelsel. Daarbij zitten ze vol andere vitaminen en proteïnen.

moerbei

Bron: Flickr

Tarwegras

Tot slot één van de superfoods waarmee het allemaal leek te beginnen… Jaren geleden dronken mensen (voornamelijk veganisten en raw eters) het al, en hoewel door de kleur en smaak (het smaak écht naar gras!) wij Nederlanders er nog steeds niet echt aan gewend zijn, behoort het zeker tot dit rijtje superfoods.

Tarwegras drink je in de vorm van sap, wat je maakt van een speciaal soort gras met een (slow)juicer. Eén portie tarwegras (ongeveer evenveel als een ruim gevuld shotglaasje) zou op het gebied van vitaminen, mineralen en enzymen gelijk staan aan bijna een kilo groenten. Daarbij kun je het in zowel verse vorm (het gras zelf), de zaadjes of ingevroren (het sap) kopen of bestellen.

We schrijven ‘zou gelijk staan aan’ omdat er nog geen wetenschappelijk onderzoek is verricht wat dit exact uitwijst. Wat we in ieder geval wél zeker weten, is dat het bevorderlijk is voor je darmenstelsel.

tarwegras

Bron: Flickr

Overige soorten

Naast deze grote spelers in de wereld van superfoods, zijn er ook een aantal minder bekende. Onder genoemde zijn ze zeker niet allemaal, maar een goed voorbeeld van ingrediënten die minstens net zo waardevol zijn.

– Zoete aardappels, spinazie en broccoli

– Tomaten, bosbessen en frambozen

– Groene thee, maca, chlorella, spirulina, camu camu en mesquite poeder

Bron: Flickr

Reageer op artikel:
Alle superfoods op een rijtje
Sluiten