Koken met diepvriesgroenten: do’s en don’ts

Je hebt vast de nodige groentesoorten in de vrieslade liggen. Lekker én gemakkelijk, want zo heb je altijd iets gezonds in huis. Wist je namelijk dat diepgevroren groenten net zo gezond zijn als verse veggies, en soms zelfs gezonder?

Er zijn nog heel wat interessante tips te achterhalen als het aankomt op het bewaren en bereiden van diepvriesgroenten. The Kitchn kwam met een paar zéér bruikbare. Laat ze vooral niet liggen, je wilt ze snel en op het juiste moment ontdooien.

Waarom diepvriesgroenten?

Diepvriesgroenten zijn altijd verkrijgbaar. Zelfs groenten die nu niet in het seizoen zijn, zijn wel terug te vinden in het vriesvak. Dat maakt deze productgroep een onmisbare. De smaak van de ingevroren groenten doet niet onder voor de verse varianten. Het verschil met verse groentesoorten zit ‘m in de textuur.

Door het hogere vochtgehalte dat ingevroren groentes bevatten wordt de textuur wel degelijk beïnvloed na het ontdooien van het product. Dit komt doordat er kristalvorming rondom de groente optreedt. De kristalvorming zorgt voor ontelbaar veel interne microsneetjes binnenin de groentesoort. Door deze instabiliteit kan een vriesproduct uiteindelijk een melige textuur ontwikkelen.

Die melige textuur kun je goedmaken door de groente op een geschikte manier te bereiden.

Tips voor het koken met diepvriesgroenten

1. Direct vanuit de vriezer in de pan

Dit is een gouden tip die vooral werkt bij het bereiden van een soep, curry of pastasaus. Je kunt de groente dan direct vanuit de vriezer aan de vloeibare warme massa toevoegen. Deze manier kun je ook gebruiken voor het maken van een smoothie. Lekker, snel en makkelijk.

Deze tip is overigens niet zo handig voor het maken van hartige deeggerechten. Ontdooi de ingevroren groente eerst voordat je ermee gaat werken in een quiche of op een pizza. Je wilt tenslotte een crunchy bodem, geen zompige bedoeling.

2. Vanuit de vriezer direct roosteren

Een smakelijke bite is altijd welkom bij groentes. Als je ingevroren groentes wilt roosteren, doe dit dan in een voorverwarmde oven. Het is ook belangrijk dat je de groentesoort voorziet van een laagje olijfolie, zodat ze niet te snel schroeien. Het roosteren mag best bij hoge temperatuur: 230℃ is geoorloofd. Je tovert met deze tips binnen één handomdraai knapperige groentjes op tafel.

3. Zakjes boven bakjes

Kies voor zakjes in plaats van doosjes vriesgroenten. Waarom? Deze zijn vormbaar en daardoor makkelijk op te bergen in je vriezer. Vooral handig als je maar één vriesvak hebt in je koelkast.

Het is goed om zo nu en dan je vriezer een schoonmaakbeurt te geven, zodat je maatje weer een tijdje mee kan. Vooral ijsvorming in vriezers is funest voor de gewenste opslagruimte. Volg deze stappen voor het ontdooien van je vriezer.

4. Gebruik een aardappelpers

Een aardappelpers zou de ideale tool zijn om je ontdooide spinazie volledig van het water te ontdoen. De diepvriesvariaties zijn nogal waterig na het ontdooien. Daarom is deze tip er eentje die we zeker in ons achterhoofd zullen houden.

5. Kook de groente niet te lang

Ingevroren groentes hebben een minder lange kooktijd nodig dan de verse soorten. Dit komt doordat ze vooraf vaak al een keer gekookt zijn, alvorens ze ingevroren worden. Zorg er daarom voor dat je de groente niet te lang laat pruttelen, daar wordt de textuur namelijk niet bepaalt beter van.

Meer koele tips:

Wat eten we vandaag?

Schrijf je in de voor de mailing voor de lekkerste inspiratie

Reageer op artikel:
Koken met diepvriesgroenten: do’s en don’ts
Sluiten