10 x gezondere (én lekkere) suikervervangers

Wij zijn dol op alles wat zoet is. Koekjes, taartjes, chocolade…. Heerlijk. Maar iedereen weet dat té veel zoet niet echt helpt bij het creëren van een fit en blij lijf. Daarom maakten we, met de zomer in het vooruitzicht, een overzicht van tien suikervervangers die gezonder zijn dan standaard geraffineerde witte of bruine suiker.

Vooruit, ook hierbij geldt natuurlijk: gebruik je gezonde verstand en eet ze met mate. Maar je koekjes, taartjes en salades worden er wél een stukje gezonder van!

1. Rijst(mout)stroop 

Rijstmoutstroop is een lekkere zoetmaker met een lichte smaak. De zoetkracht is niet zo sterk als suiker, dus zoetekauwen zullen er meer van moeten gebruiken om dezelfde smaak te krijgen. Rijstmoutstroop valt onder de moutstropen (ook wel graanstropen).

Er zijn ook moutstropen van mais, gerst of tarwe. Iedere graansoort geeft wel een andere smaak, dus probeer zelf uit wat je lekker vindt bij welk gerecht. Het fijne aan dit zoetmiddel is dat er nog vitaminen en mineralen aanwezig zijn.

Lekker in:
Zelf gebakken koekjes, taart, pannenkoekjes maar ook als zoet component in een dressing.

2. Palmsuiker 

Palmsuiker (in het Indonesisch Gula Jawa) komt uit Indonesië en is nog rijk aan vitaminen en mineralen. De suiker is afkomstig van palmbomen en wat je koopt in een zakje is het opgedroogde sap dat in de palm zit. Het product is dus ongeraffineerd.

Palmsuiker wordt ook wel kokosbloesemsuiker genoemd als het uit de kokospalm komt. De zoetkracht van palmsuiker is ongeveer gelijk aan gewone suiker, je kunt het dus één op één vervangen. Palmsuiker heeft een iets caramelachtige smaak en het is lekker in zowel zoete als hartige gerechten.

Lekker in:
Bananenbrood (dit moét je proberen!), koekjes, Indonesische tempeh-recepten, pittige garnalen en Pad thai Kai.

3. Kokosbloesemsuiker
 

 

Het productieproces en de structuur van kokosbloesemsuiker is ongeveer gelijk aan die van palmsuiker. De smaak is echter anders; palmsuiker heeft een wat vollere smaak die meer lijkt op de bekende basterdsuiker.

Lekker in:
Zelfgemaakte chocolade,  koffie, thee, smoothies, Aziatische gerechten, op gebakken appels uit de oven, koekjes, cake en cocktails.

4. Ahornsiroop

maple

Ahornsiroop (ook wel maple syrup of esdoornsiroop genoemd), wordt afgetapt van de esdoornboom in Canada. Leuk om te weten: hoe verder in de winningsperiode, hoe donkerder en mineraalrijker het sap is. Het sap wordt ingedikt tot er van die goddelijke ahornsiroop overblijft.

Lekker in:
Koffiecocktails, blondies, bij geroosterde zoete aardappel en natuurlijk bij traditionele Amerikaanse pancakes.

5. Diksap

Appel diksap

Ja, ook ouderwets diksap is prima als zoetmiddel te gebruiken. Qua fruit wordt als basis voor diksap vaak appel gebruikt omdat dit de grootste zoetkracht heeft. Je kunt het ook kopen in combinatie met peer of andere fruitsoorten.

Diksap is 10o% ingedikt fruitsap en is daarmee ongeraffineerd. Wij vinden het heerlijk in ons bakje yoghurt met een flinke schep granola.

Lekker in:
Yoghurt, kwark, waterijsjes, taart, stoofpeertjes of als drankje in combinatie met sprankelend mineraalwater.

6. Oerzoet


Oerzoet is misschien niet zo’n bekende zoetmaker maar het is wel een handig en lekker product. Oerzoet wordt ook wel oersuiker, sucanat of ongeraffineerde, ruwe rietsuiker genoemd.

Het is handig om in huis te hebben omdat het een redelijk gezonde vervanger is van gewone rietsuiker én je het één op één kunt vervangen. De suiker wordt gemaakt door het sap van de rietsuikerplant te drogen en te vermalen tot een soort poeder. Probeer wel eerst even uit of je de smaak lekker vindt, deze is wat kruidiger dan normale suiker!

Lekker in:
Koekjes, taart, dressings, homemade jam.

7. Agavesiroop

Agavesiroop wordt gemaakt van het ingedikte sap van de agaveplant uit Midden-Amerika. De agavesiroop die nu in de winkels ligt wordt helaas vaak gemaakt van een goedkoper gedeelte van de agaveplant, wat hem minder gezond maakt. Als je hierop wilt letten kun je het beste goed de etiketten lezen (er mag geen ‘glucosesiroop of iets dergelijks op staan).

Lekker in:
Muffins, taart, zelfgemaakte chocolade, in smoothies en over yoghurt en kwark.

8. Appel-peerstroop

Stroop

Het lijkt misschien voor de hand liggend, maar waarom zou je gewone stroop niet eens vervangen voor appel-peren stroop? Een stuk gezonder (want: geen toegevoegde suikers) en net zo lekker.

Er zijn fruitstropen mét en zonder toegevoegde suikers verkrijgbaar, let daar dus op je een gezonde keuze wilt maken in de winkel. Fruitstroop wordt gemaakt door fruitsappen in te dikken.

Lekker in:
Traditioneel suddervlees, op brood in combinatie met geitenkaas, in homemade ontbijtkoek en op pannenkoeken.

9. Koudgeslingerde honing 

Honing

Waar zouden we zijn zonder honing? Wij vinden het bijna overal lekker in. Als je extra gezond wilt doen ga je voor koudgeslingerde honing van biologische kwaliteit. Het verschil met gewone honing? Koud geslingerde honing wordt niet bewerkt dus alle goede stoffen zitter er nog in. Verhit de honing liever niet, dan gaan al die health boosters namelijk weer verloren.

Lekker in:
Desserts, dressings, salades, op brood en over kip.

10. Dadelstroop

Dadelstroop wordt gemaakt door dadels te koken en het sap verder in te dikken. Alle goede vitaminen en mineralen zitten er nog in. Wees niet té royaal met deze stroop… het is namelijk mierzoet en daarom weer niet zo gezond als je het te veel of te vaak gebruikt.

Lekker in:
Een Marokkaanse salade met gegrilde kip, pannenkoekenbeslag, koekjes, taart, over ijs.

Ook verse dadels, verse vanille en kaneel geven een zoete smaak aan drankjes en gerechten en zijn leuk om eens uit te proberen.
De meeste zoetmiddelen uit dit lijstje kun je aanschaffen bij de natuurvoedingswinkel, palmsuiker vind je ook bij de toko. Rijststroop kan iets lastiger te verkrijgen zijn, online koop je het bijvoorbeeld hier.

Wat is jouw favoriete zoetmiddel en waarom?