Dit moet je zien: Tony’s Chocolonely lanceert ‘lookalike’-repen

Je moet even een paar keer knipperen met je ogen als je de nieuwe repen van Tony’s Chocolonely ziet. Ze lijken namelijk sprekend op… juist ja: die iconische chocoladerepen die al sinds jaar en dag in de supermarkt liggen. De lookalike-repen zijn er niet zomaar: het is een opvallende actie van Tony’s om aandacht te vragen voor misstanden in de chocolade-industrie. Want die slepen nu al veel te lang voort, vinden de chocolademakers.

Tony’s Chocolonely wil met deze opvallende limited edition repen aandacht vragen voor moderne slavernij en illegale kinderarbeid in de chocolade-industrie.

Hoe zit dat dan precies? In 2001 bekenden de grootste chocoladebedrijven steun aan het zogenaamde Harkin-Engel Protocol en beloofden ze een einde te maken aan deze misstanden in de industrie. Maar twintig jaar na dato en verschillende initiatieven later, is er weinig veranderd. Er werken nog steeds 1,56 miljoen kinderen op cacaoplantages in West-Afrika en er wordt geschat dat minstens 30.000 mensen slachtoffer zijn van moderne slavernij.

Bron: Tony's Chocolonely

Actie!

En dus luidt Tony’s de noodklok. Hun nieuwe ‘lookalike’-repen zijn bedoeld als ‘Sweet Solution’ voor een groot probleem. Koop een reep en teken de petitie. De opbrengst van de repen gaat naar stichting 100WEEKS: een stichting die vrouwen in Afrika ondersteunt om uit armoede te raken door direct geld aan ze over te maken en ze financiële training te geven.

Zo ondersteun jij als chocofan eersteklas de oproep voor wetgeving die bedrijven verplicht stelt om misstanden in hun keten aan te pakken. “We zijn allemaal onderdeel van het probleem en kunnen allemaal onderdeel zijn van de Sweet Solution”, stelt Tony’s.

Bron: Tony's Chocolonely

Tony’s Sweet Solution

Zowel de wikkel als de smaken van de repen die Tony’s nu lanceert zijn geïnspireerd op de bekende originelen. “Deze iconische repen vormen het gezicht van de hele industrie, die we hiermee willen aanspreken als geheel”, vertelt Tim van Tony’s ons.

En tóch zijn ze anders. Want de noga driehoekjes, karamel biscuit, crunchy hazelnoot rondjes en wafelreepjes in deze repen zijn helemaal à la Tony’s. Én tot stand gekomen volgens de 5 samenwerkingsprincipes van de chocolademakers.

Met om te beginnen 100% traceerbare cacaobonen en een hogere prijs die wordt betaald aan de cacaoboeren. Daarnaast wordt er geïnvesteerd in kwaliteit en productiviteit, helpt Tony’s boeren en coöperaties met professionalisering en worden er lange termijn relaties met de boeren aangegaan. Zuivere koffie dus, eh, choco.

Waar scoor je de nieuwe Tony’s?

De Sweet Solution-repen zijn vanaf vandaag te koop bij Albert Heijn, Marqt, online bij de Bijenkorf en WAAR, op Schiphol en in Tony’s online chocoshop. Haast je, want ze zijn er in gelimiteerde oplage.

> Tony’s petitie kan ondertekend worden via: https://tonyschocolonely.com/petition

Bron: Tony's Chocolonely

Dagelijks de lekkerste recepten rechtstreeks in je inbox

Word lid van de lekkerste community van Nederland

Reageer op artikel:
Dit moet je zien: Tony’s Chocolonely lanceert ‘lookalike’-repen
Sluiten