Alles over quinoa: hip & gezond

Culy 14 jun 2012 Inspiratie

Quinoa is hip! Je ziet er steeds meer recepten mee voorbij komen (spreek uit: kien-wah). Maar wat is quinoa nou precies, en hoe maak je het?

Quinoa is een zaadje met een nootachtige smaak. dat van oorsprong groeit in het Andesgebergte. Het is een goede vervanger voor granen is verkrijgbaar in verschillende kleuren zoals geel, rood, bruin en zwart. Wij gebruiken meestal de gele variant, deze is namelijk ook het makkelijkst verkrijgbaar. Hoewel het een paar jaar geleden nog onbekend was, kun je het inmiddels op steeds meer plekken kopen én is het in verschillende varianten verkrijgbaar, zoals bijvoorbeeld voorgekookt en gepoft.

Elke dag de leukste culinaire artikelen in je Facebook? Like ons dan!

Healthy
Quinoa is ontzettend voedzaam en bevat veel vitamines, eiwitten en mineralen. Het bevat zelfs zoveel voedingswaarden dat een klein bakje quinoa al bijna volstaat als volledige maaltijd. Veel mensen gebruiken het daarom ook om gezonder te leven of om af te vallen (uiteraard wel vergezeld met de betere en gezonde ingrediënten). Tot slot is het glutenvrij, dus ideaal voor mensen met een glutenallergie of -intolerantie!

shutterstock_109020359

Bereiden
Wat nog wel vergeten wordt is dat je de zaden, mits niet voorgekookt, voor gebruik eerst goed moet wassen. Er zit namelijk een laagje om de zaden wat erg bitter smaakt, en is uiteindelijk dus niet bevorderlijk voor de smaak van je gerecht. Goed spoelen, dus!

Net als rijst heeft ook quinoa verschillende bereidingswijzen en is het sterk afhankelijk van de soort hoelang je het moet koken. Wij gaan uit van de standaard gele variant, en raden je aan niet veel water te gebruiken. Hierdoor kan het namelijk erg papperig worden. Ook moet je de quinoa na het koken goed uitlekken, zodat het niet te waterig wordt.

shutterstock_112258820

Gebruik voor één kopje quinoa twee kopjes water in een middelgrote pan. Breng het geheel met een snufje zout of bouillonblokje aan de kook, dek de pan af met een deksel en zet het vuur lager. Laat nog vijftien minuten zachtjes koken tot de quinoa gaar is. Gebruik een fijne zeef om de quinoa uit te laten lekken en laat nog een kwartiertje rusten in de pan.

Zin in een keer wat anders? Rooster het dan na het koken kort in de oven om het lekker knapperig te maken. Ideaal voor desserts of door de yoghurt.

Klik hier voor onze lekkerste recepten met quinoa.

Reageer op artikel:
Alles over quinoa: hip & gezond
Sluiten