Zo maak je een lichtere caesar salade

Is een caesar salade ook jouw favoriete salade, maar vind je ‘m vaak wel érg zwaar door de machtige dressing en uitgebakken spekjes? Dan geven we je graag een aantal tips voor een lichtere caesar salade.

Klassiek gezien zijn dit de ingrediënten in een caesar salade: bindsla, croutons, ansjovis, Parmezaanse kaas, een gekookt of gepocheerd ei en dressing.

Die dressing wordt gemaakt van eidooiers, knoflook, worcestershiresaus, olijfolie en citroensap. Een soort mayonaise dus.

Het is niet ‘traditioneel’, maar vaak zie je ook uitgebakken spekjes en/of gebakken kip in de caesar liggen. Wij maken ‘m vaak met kippendijen (veel malser dan kipfilet) en krokante pancetta.

Hoe maak je je lichtere caesar salade?

– Maak een dressing van vetvrije Griekse yoghurt, een piepklein beetje mayonaise, een heel klein scheutje olijfolie en maak af met vers citroensap, een beetje Dijon mosterd, worcestersaus, knoflook en peper en zout. Net zo romig, maar een stuk lichter en frisser dan wanneer je eidooiers en veel olie gebruikt.

Maak de croutons zelf (met weinig olie) in plaats van kant-en-klare te kopen. Of laat ze weg.

– Halveer de hoeveelheid Parmezaanse kaas. Als je een goede kwaliteit kaas gebruikt, heeft deze zoveel smaak dat je echt geen kilo’s nodig hebt. Liever dus een vers stuk van de kaasboer dan in een zakje voorverpakte (en reeds geraspste) kaas uit de supermarkt.

– Wil je kip toevoegen? In plaats van deze in een koekenpan te bakken of te grillen, kun je deze ook pocheren. De structuur wordt dan iets anders, maar je behoudt veel smaak én hebt geen boter of olie nodig.

Stock

Meer culinaire artikelen lezen? Like ons op Facebook!