Ex-topmannen McDonald’s bombarderen spruitjes tot dé nieuwe snack

Culy 21 aug 2012 Inspiratie

Voormalig McDonald’s topmannen spannen zich in voor een gezonde fastfoodketen. De keten heet LYFE kitchen, een acroniem voor ‘Love Your Food Evereyday’. 

door Rosa Rolvink

Een van de ex -topmannen is Mike Roberts. In zijn laatste jaren bij McDonald’s pleitte hij al voor een gezonder menu. Medeoprichter Mike Donahue was hoofd communicatie bij McDonald’s en vervult bij LYFE dezelfde rol. Met de gezamenlijke ervaring zien zij de mogelijkheid om een gezonde en duurzame fastfoodketen op te zetten met de efficiënte werkwijze van de Mac.

ff_lyfekitchens3_f

Zuivelvrije koekjes en goed gevoede koeien

De missie van LYFE is om gezonde, eerlijke en duurzame voeding voor iedereen mogelijk te maken. In deze restaurants zullen alle koekjes zuivelvrij zijn en al het rundvlees afkomstig van met gras gevoede koeien. Boter, room, witte suiker, witte bloem, genetisch gemodificeerde organismen, transvetten en additieven zijn uit den boze en zal je dan ook niet op de kaart aantreffen. Om zonder deze ingrediënten een smaakvol menu te creëren krijgt LYFE hulp van twee koks, Art Smith en Tal Ronnen, beide genieten bekendheid als voormalig persoonlijk kok van Oprah Winfrey.

Om het doel van de keten te realiseren wordt de efficiënte werkwijze van McDonald’s als uitgangspunt genomen. Dit houdt in dat de hele keten, dus van zaadje tot karbonaadje, snel en grootschalig te werk moet gaan. Hierdoor dalen de kosten en worden klanten sneller geholpen. Bij duurzaam voedsel denk je waarschijnlijk eerder aan kleinschalig en langzaam (slowfood), het idee klinkt dus een beetje tegenstrijdig. Volgens de oprichters hoeft het echter helemaal niet tegenstrijdig te zijn en is het mogelijk om zonder bestrijdingsmiddelen, additieven en dieronvriendelijke productiewijze een betaalbaar alternatief op te zetten voor de huidige fastfoodketens. Op deze wijze willen ze een revolutie in fastfood teweeg brengen.

chi-lyfe-healthy-fast-casual-restaurant-sellin-002

Spruitjes de nieuwe snack?

Mike Roberts gaat zelfs zo ver om spruitjes als een levensvatbaar alternatief voor frietjes te noemen. Voor de productie en verspreiding van spruitjes kan LYFE volgens hem een voorbeeld nemen aan hoe McDonald’s de aardappelketen zeer efficiënt wist in te richten.

Op dit moment is er slechts één LYFE kitchen in Palo Alto, Californië. Deze vesteging begon als een prototype maar er zijn grootse uitbreidingplannen. Het doel is om binnen 5 jaar honderden filialen te openen. Dit zou grote impact kunnen hebben op het eetpatroon in Amerika, en wellicht andere werelddelen. Roberts hoopt dat dit de eerste stap is in een voedselrevolutie waarin uiteindelijk wetenschap, geneeskunde, producenten, boeren en restauranthouders nauw zullen samenwerken.

Bang dat je geliefde hamburger een taboe wordt? Vrees niet! Bij LYFE blijft de hamburger op de kaart staan, maar dan in een meer duurzame vorm.

ff_lyfekitchens_f

Reageer op artikel:
Ex-topmannen McDonald’s bombarderen spruitjes tot dé nieuwe snack
Sluiten