Wat kunnen we leren van Google’s bedrijfskantine?

Culy 1 okt 2012 Inspiratie

Internetgigant Google heeft goed nagedacht over zijn bedrijfskantine. Sinds het bedrijf de reputatie kreeg dat ze hun personeel zouden feeden, hebben ze de hulp ingeroepen van experts. Met een volledig doordachte strategie worden de werknemers in de culinaire watten gelegd en is er bijna geen andere optie dan gezond en lekker eten.

De kantine is ontworpen vanuit de gedachte dat wanneer werknemers gezond zijn, ze ook gelukkig zijn en wanneer ze gelukkig zijn, innovatief zijn. Door kleine veranderingen door te voeren wordt het personeel geduwd richting de juiste, gezonde keuze. Hoewel uit onderzoek al bleek dat het werkte, wilt Google de effecten meten.

De Nederlandse kantines kunnen hier zeker wat van leren, maar wij als thuiskoks ook ongetwijfeld, dus luister en huiver:

Snoep

Waar voorheen M&Ms in grote doorzichtige dispensers hingen, moet je nu moeite doen om een handje snoep te pakken, en het werkt! Na slechts een week nam de inname van M&Ms met 9% af.

Salade

Op het moment dat je de kantine binnen stapt zie je gelijk de saladebar. Uit onderzoek blijkt dat mensen veelal hun borden vullen met het eerste wat ze zijn. Desserts liggen helemaal achterin de kantine en zijn bijna niet te zien.

Breakfast5

Kleinere borden

Terwijl je een bord pakt zie je een poster die uitlegt dat mensen die grotere borden gebruiken vaker geneigd zijn om meer te eten. De poster zegt niet zo zeer wat je moet doen, maar beïnvloed wel je gedrag. Door het geven van deze informatie is het gebruik van kleinere borden zelfs verdubbeld.

Kleurlabels

Het klinkt kinderachtig, maar het werkt echt: Harvard maakte een voedselpiramide, waarin soorten eten werden gelinkt aan kleuren. Gezonde groenten kregen een groen label en zoete desserts rode. Dit idee zie je overigens steeds vaker in Nederlandse kantines verschijnen. Let jij op welke kleur label jouw broodje heeft, of ga je standaard voor een broodje kroket?

Breakfast8

Kleinere porties

Ook al heb je een rotdag achter de rug, smacht je naar een lekkere warme brownie en houdt geen enkel rood label met uitroeptekens je meer tegen, bij Google zondig je veel minder snel. Alle guilty pleasures in de Google kantine zijn namelijk maar 3 hapjes groot. Door mensen na te laten denken over het pakken van nog een portie, eten ze automatisch minder.

Water vs frisdrank

Je zit achter je bureau en krijgt dorst, je loopt naar de keuken en opent de koelkast. In plaats van dat het water in een tap zit en frisdranken in de koelkast ligt, staan er nu flessen water op ooghoogte in de koelkast, terwijl de frisdranken onderin staan. Door deze verandering is de waterinname gestegen met 47%, terwijl de calorie inname door frisdrank daalde met 7%.

Door deze aanpassingen toe te passen in je bedrijfskantine, of zelfs in je eigen keuken, neemt de inname van gezonde, vitaminerijke producten enorm toe en daalt de inname van suikers en calorieën. Je voelt je gelijk een stuk beter en niet alleen je gevoel van geluk neemt toe maar ook je innovatievermogen en denkskills, wat wil je nog meer?

Check ook deze toffe infographic over lunchen bij Google.

Reageer op artikel:
Wat kunnen we leren van Google’s bedrijfskantine?
Sluiten