Zo organiseer je een stressvrij verjaardagsfeest (mét lots of food!)

Culy 21 jan 2016 Inspiratie

Je verjaardag vieren: de één is er dol op, de ander gruwelt ervan. Zeker als je een diner wil geven voor je beste vrienden en/of familie. Dat komt meestal door de angst voor de voorbereiding, al het gedoe op de dag zelf, en dan nog dat eindeloze opruimen…

Onlangs organiseerde Culy’s hoofdredacteur Monique haar verjaardagsfeest, helemaal in culy stijl. Zij geeft je in dit artikel tips om een stressvrij verjaardagsfeest (mét lots of food!) te organiseren.

De locatie voor je verjaardag

Een goede locatie voor je feestje vinden is essentieel. Je kunt het thuis doen (makkelijk, goedkoop en gezellig), maar dit zorgt ook voor gedoe (zelf alles opzetten en opruimen), of je moet daar mensen voor inhuren.

Je kunt een restaurant afhuren, maar ik heb daar zelf slechte ervaringen mee. Ik heb drie keer een verjaardagsfeest gehouden in restaurants (zowel in Eindhoven als Amsterdam), maar iedere keer ging er wat mis.

Een keer had het restaurant de groep van 16 man gesplitst in twee tafels, die heel ver van elkaar af stonden. Erg ongezellig, en ze wilden het niet veranderen. In een ander restaurant bleek de helft van het afgesproken menu ‘toch niet te kunnen’, en dat werd 5 minuten voor aanvang gecommuniceerd. Zo konden drie uitgenodigde vegetariërs opeens maar uit één gerecht kiezen. Niet leuk.

Mijn oplossing voor deze verjaardag bleek een juiste keuze. Ik koos voor een fijne locatie in Amsterdam: Hutspot op de Van Woustraat. Overdag een concept store met een lunchroom bovenin, maar ‘s avonds is deze verdieping te huren voor feestjes en evenementen. Ideaal!

Hutspot

Samen met de mensen achter Hutspot dacht ik het feestje uit. 16 mensen, aan één lange tafel, in een relaxte setting. Goede muziek zachtjes op de speakers, een mooi aangeklede tafel en het lekkerste eten en drinken.

Hutspot zorgde voor de drankjes: samen kozen we mooie wijnen uit en homemade ijsthee in grote kannen op tafel. Ik wilde een ongedwongen sfeer, waarbij iedereen zelf kon inschenken en opscheppen.

Wil jij Hutspot ook boeken voor je feestje, kijk dan op hun website voor de mogelijkheden. In Hutspot Van Woustraat (mijn locatie) kun je tot 150 mensen uitnodigen. Er zit een grote professionele keuken in, dus je kunt daar perfect een chef aan het werk zetten. Ook Bar Hutspot, naast de grote winkel, is te huren voor een feestje (tot 250 mensen!).

Feestje Monique Hutspot0002 Feestje Monique Hutspot0011

Het eten voor je verjaardag

Een hoofdredacteur van Culy.nl kan natuurlijk geen verjaardagsfeest geven zonder goed eten. De chef was al snel gekozen: de getalenteerde jonge Amsterdamse Monika Blazevic van The Mood Food. Zij maakt in haar keuken in Amsterdam-West de lekkerste gerechten; heel divers, en gelukkig niet echt gezond.

Samen met Monika stelde ik een menu samen. Brood en huisgemaakte kruidenboters vooraf, en daarna drie vega-, drie vis- en drie vleesgerechten. Ik wilde een relaxte sfeer, dus werden alle schalen tegelijkertijd op tafel gezet, zodat iedereen naar hartelust kon opscheppen. Daarnaast ziet zo’n tafel vol eten er geweldig uit!

Feestje Monique Hutspot0015

Als vegetarische gerechten kozen we voor: krieltjessalade met knoflook en peterselie, geroosterde chioggia-bieten met geitenkaasmousse en een panzanella met tomaten en buffelmozzarella. Als vis gingen we voor Thaise viskoekjes met zoete chilisaus, Gravad Lax ingelegd met rode biet en dille en (duurzaam gevangen) tonijn met koriander en avocado-wasabicrème.

De vleesgerechten waren helemaal mij: pulled pork met BBQ-saus, Ierse kogelbiefstuk met mierikswortelcrème (die Monika aan tafel sneed, zoals een grote rosbief) en lamsrack met honing en rozemarijn.

Ook de drie toetjes kwamen gezamenlijk op tafel: sticky toffee pudding met toffeesaus (geserveerd in schenkkannetjes), pannacotta met vanille en rozenblaadjes en als klapper op de vuurpijl: Oreo cheesecake.

Monika is dé chef om in te huren voor je diner. Ze denkt met je mee, maakt de gerechten die jij graag eet en verzorgt alles tot in de puntjes. Ze heeft zelf mooi servies, doet alle inkopen zelf (en kiest zo de mooiste producten voor je uit) en blijft tot de late uurtjes om te helpen.

Je kunt Monika zelf ook inhuren als privéchef. Check haar website hier.

De uitnodiging

Een goede uitnodiging geeft het startsein voor een tof feestje. Vergeet invitaties via Facebook of WhatsApp: dat is ongezellig én onhandig, want de helft krijgt ze niet, of heeft geen zin om op die manier te reageren.

Nu zijn kaartjes per post natuurlijk enig om te sturen, maar dat is toch een beetje kostbaar en geeft gedoe. Een ideale oplossing vond ik bij Paperless Post, een website waar je prachtige digitale kaartjes kunt sturen. Je kunt de kaartjes volledig personaliseren.

uitnodiging

Het beste aan deze methode is dat je een RSVP-systeem aan de uitnodiging hangt; een knop waarmee mensen direct kunnen laten weten of ze wel of niet komen. Jij krijgt in het systeem te zien wie er komt, en je kunt je gasten een privébericht sturen, of een reminder naar alle genodigden sturen. Het werkt ideaal én het ziet er verzorgd uit.

Bij je gratis account krijg je 30 coins cadeau, hiermee kun je kaartjes versturen. Een standaard kaartje kost bijvoorbeeld 1 of 2 coins, zo kun je 15 of 30 mensen gratis uitnodigen. Voor meer uitnodigingen betaal je een klein bedrag, maar voor een klein feestje kom je wel uit met je 30 coins.

uitnodiging

De voorbereiding

De volgende stappen zijn handig om te doorlopen voor een geslaagd feestje.

2 maanden van tevoren: de locatie regelen, een eventuele privéchef benaderen.
1 maand van tevoren: de gastenlijst maken, iedereen uitnodigen, het menu bedenken (zelf of met een eventuele privéchef), kijken of je extra mensen nodig hebt voor serveren.
2 weken van tevoren: de drank (laten) bestellen, nadenken over de aankleding (denk: servetten, kaarsjes, bloemen, servies, bestek, glaswerk) en muziek.
1 week van tevoren: een reminder sturen naar alle genodigden die komen (let op extra advies dat je kunt geven over bijvoorbeeld de route of dresscode). Afspreken met de locatie hoe laat je er zelf moet zijn, of er genoeg mensen zijn om te helpen, en wie er na afloop alles opruimt.
De dag zelf: een fijne outfit voor jezelf klaarleggen, de locatie en de privéchef bellen of alles in orde is (staat alles klaar? Is de muziek aangesloten? Is er plek om de jassen op te hangen?).

En dan: genieten!

Feestje Monique Hutspot0028

Reageer op artikel:
Zo organiseer je een stressvrij verjaardagsfeest (mét lots of food!)
Sluiten