Redactie
Redactie Inspiratie 7 jan 2013
Leestijd: 1 minuut

Gemiddeld driegangenmenu in Nederland flink in prijs gedaald

De Nederlandse horeca speelt goed in op de zoekzocht naar ‘goedkoop’ van de consument. Dat stelt het Food Service Instituut Nederland (FSIN)

Zo is een gemiddeld driegangenmenu in Nederland flink in prijs gedaald. In 2012 betaalde de restaurantbezoeker daarvoor 27,45 euro, een daling van ruim 15 procent in 1 jaar tijd.

Nederlanders gaven vorig jaar in totaal 43 miljoen euro (0,1 procent) meer uit aan eten en drinken. Dat is vooral te danken aan de consumptie thuis, die steeg met 242 miljoen. De omzet van supermarkten steeg met 511 miljoen euro, ofwel 1,8 procent. Speciaalzaken zagen hun verkoopcijfers echter dalen met 179 miljoen.

Buiten de deur werd minder geld besteed aan eten (-1,1 procent). Over de hele linie, inclusief horeca, bedroeg de daling 199 miljoen euro. De totale consumentenuitgaven daalden met 2,1 miljard (-0,9 procent). De dalingen van deze ‘buitenhuisconsumptie’ zijn vooral te wijten aan het extreem lage consumentenvertrouwen waardoor die de hand op de knip houden, verklaart het FSIN. Dit betekent dat ze ook minder vaak buiten de deur eten.

De consument ziet buitenhuis eten kennelijk wel als iets dat bij de gewenste manier van leven hoort, concludeert FSIN. Daar profiteren vooral ondernemers van met een aantrekkelijk prijs-kwaliteitsaanbod. De klassieke horecaondernemers (met een relatief duur aanbod) lijden het meest, aldus het onderzoek.

Dagelijks de lekkerste recepten in je inbox 🥘

Een mail waar het water je al van in de mond loopt.