Erewhon, één van de duurste supermarkten in Amerika, is een hype en dit is waarom
Gouden matcha latte’s, water met maansteenextract (?) en een potje ‘luchtig opgeklopte’ notenboter voor 26 dollar. Wat hebben deze ietwat absurde producten met elkaar gemeen? Je koopt ze bij Erewhon. De ultraluxe Amerikaanse supermarktketen heeft een ware cultstatus bereikt. Wat maakt de supermarkt zo populair?
Van macrobiotisch naar miljoenenbusiness
Erewhon werd opgericht in 1966 in Boston, door Michio en Aveline Kushi, pioniers van het macrobiotische dieet. In een artikel van The Cut is te lezen dat de naam een anagram is van ‘nowhere‘ en komt uit de gelijknamige roman van Samuel Butler, waarin een utopische samenleving wordt beschreven. Het eerste Erewhon-filiaal werd geopend in Boston, waar het al snel een cultstatus kreeg onder aanhangers van ‘hippies’, die een natuurlijke en bewuste levensstijl nastreefden.
In 1969 breidde Erewhon zich uit naar Los Angeles, waar het bedrijf verder groeide in een stad die steeds meer gefascineerd raakte door wellness en superfoods.
Nadat de supermarkt in de jaren ’90 failliet raakte en een nieuwe eigenaar de keten overnam, groeide Erewhon uit tot een miljoenenbedrijf met meerdere locaties in Los Angeles en een klantenbestand dat bestaat uit Hollywoodsterren, wellness-goeroes en iedereen die bereid is een klein fortuin uit te geven aan superfoods.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.culy.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F12%2FMandarijnsmoothie_gezond_2.jpg)
Wat maakt Erewhon zo populair?
Erewhon is geen normale supermarkt. Het assortiment is hypergecurateerd, met uitsluitend biologische en hoogwaardige producten. Denk aan raw honey van 50 dollar, een klein potje vanille extract van 50 dollar, een liter ‘alkalisch bronwater’ voor 26 dollar en kant-en-klare maaltijden die eruitzien alsof ze uit een driesterrenrestaurant komen (en ja, je raadt het al, ook zo geprijsd zijn).
Daarnaast heeft Erewhon een bepaalde aantrekkingskracht die verder gaat dan alleen eten. De winkels zijn strak ingericht, je vindt er de nieuwste wellness-trends en je hebt een grote kans om een celebrity tegen het lijf te lopen. Het is een plek waar je niet alleen komt om boodschappen te doen, maar ook om gezien te worden.
Gezonde mandarijnsmoothie vol vitamine C in de stijl van Erewhon
De smoothies die het internet breken
Als er iets is dat Erewhon echt op de kaart heeft gezet, dan zijn het de smoothies. Op sociale media kon je lang niet om de taste tests-video’s heen. Deze smoothies kosten tussen de 18 en 23 dollar en zijn vaak in samenwerking met beroemdheden ontwikkeld. De bekendste? De Strawberry glaze skin smoothie van Hailey Bieber. Deze smoothie bevat onder andere amandelmelk, aardbeien, avocado, collageen en hyaluronzuur – allemaal ingrediënten die je huid zouden laten stralen. Erewhon verkoopt er zo’n 40.000 (!) per maand.
Andere beroemdheden die hun eigen Erewhon-smoothie hebben gelanceerd zijn onder meer Bella Hadid, met de Kinsicle smoothie geïnspireerd op een sinaasappelijsje, en Sabrina Carpenter’s Short ’n Sweet smoothie, met kokoswater en blauwe spirulina.
Het succes van deze smoothies komt niet alleen door de gezonde ingrediënten, maar ook door de perfecte marketing: influencers en bermoedheden worden meer dan eens gefotografeerd met producten uit de supermarkt en delen hun Erewhon smoothie op sociale media, waardoor de hype in stand wordt gehouden.
Is Erewhon het geld waard?
Laten we eerlijk zijn: Erewhon is absurd duur. Voor veel mensen gaat het niet om de producten, maar om de ervaring. Het is een plek waar gezondheid en luxe samenkomen, waar je je even een wellness-guru voelt en waar je een glimp kunt opvangen van Hollywood’s elite.
Is die Strawberry glaze skin smoothie je 20 dollar waard? Als je wil betalen voor de ervaring, misschien wel. Maar je kunt ook gewoon thuis je blender aanzetten en net doen alsof. Culy’s Ogechi deed het voor. Hier vind je haar recept voor een gezonde mandarijnsmoothie in de stijl van Erewhon.
Meer lezen over gezonde drankjes?
- Perensmoothie met gember en spinazie (een boost in een glas!)
- Frisse smoothie met kefir en blauwe bessen
- Ontbijtsmoothie met de smaak van kaneelbroodjes
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.culy.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F05%2FIMG_0462.jpg)