Het (sporty) eetdagboek van… Jelmer de Boer

Hij is even weg geweest, maar hier is -ie weer: het Eetdagboek! Met dit keer de culinaire belevingen én keiharde work-outs van onze favoriete mannelijke blogger Jelmer de Boer (tevens bekend van zijn Instagram-account @geentroep).

“Mijn weken zijn nooit doorsnee, het is altijd anders. Ik volgde de afgelopen 12 weken een trainingsprogramma van Guy Droog waarbij ik zo goed mogelijk wil worden in powerliften, maar deze week was een soort rustweek. Normaal gesproken eet ik 4070 kCal per dag en hou ik dat minutieus bij. Deze week train ik minder, dus eet ik minder. Maar alles wordt nog steeds genoteerd.”

Jelmer de Boer

Maandag

Ik start m’n dag met water en citroen en een schaaltje met versgebakken granola, zelfgemolken organische geitenmelk en biologische bramen. O nee, natuurlijk niet.

Omdat ik gisteren niet naar de supermarkt ben geweest is mijn ontbijt een drietal volkorencrackers met pindakaas. En ik kan je vertellen dat het nogal een opgave is om dat weg te krijgen. Maar het lukt. Ik spoel het weg met een halve liter water en mijn dagelijkse supplementen: visolie, multivitamine en vitamine D.

Er staat vandaag een training op het programma waarbij ik train tot falen. Dus letterlijk tot mijn spieren het niet meer aan kunnen. Dat laffe ontbijt en het feit dat ik de dag ervoor 1700 kCal onder mijn richtlijn heb gegeten in combinatie met deze training zorgen ervoor dat ik op de grond lig dood te gaan.

01 Trainen met Timo

Mijn trainingsmaatje en collega Timo en ik nemen een koffie en een hele grote muffin bij Starbucks. We gaan vervolgens naar het kantoor van Personal Body Plan waar ik werk als brand manager. Ik vul bij aankomst op kantoor mijn ontbijt aan met een halve liter magere kwark met een shitload aan muesli en twee peren. Nog voor 12 uur heb ik dus al 20 gram vezels op. Een goede start.

Tussen de middag neem ik een wokgerecht met bami en de rest van de middag eet ik vrij weinig, maar wel een Mars. Koud uit de koelkast zijn ze het lekkerst.

03 Mars

Ik heb ’s avonds afgesproken om pitabroodjes met shoarma en veel groenten te gaan eten met een vriend. Prima, past allemaal binnen m’n dieet. Die avond eet ik verder niets, maar neem ik mijn supplementen en water. Heb ik toch nog 500 kCal minder gegeten dan ik zou moeten.

Dinsdag

Natuurlijk sta ik weer veel te laat op, druk ik snel kwark met bessen en rijstwafels in mijn gezicht en pak ik de tram. Ik vergeet uit te stappen op de Overtoom en moet dus vanaf de volgende halte een stuk teruglopen. En dat terwijl ik zo weinig mogelijk cardio wil doen…

04 Kwark, bessen en rijstwafels

Vandaag ben ik weer vroeg met Timo te vinden in de Vondelgym. We hebben afgesproken om de meest patserige workout te doen: we gaan alléén onze armen trainen. Dat heb ik serieus al twee jaar niet gedaan, omdat ik het grote onzin vind, maar het is leuk om te variëren. En het het ziet er natuurlijk stoer uit.

05 Weer trainen met Timo

De training is kort maar krachtig, want ik heb die ochtend een afspraak in de binnenstad. Daar kom ik er natuurlijk weer achter dat ik altijd honger heb en ik neem een banaan uit de fruitmand op tafel. Ik bespreek nog even wat met collega Stefan bij Starbucks waar een white chocolate chip cookie prima past bij een grote cappuccino.

Onderweg naar de volgende afspraak in de Foodhallen wip ik even de Albert Heijn binnen en koop een broodje omelet met spek. Omdat ik wat te vroeg in de Foodhallen ben, ga ik even zitten werken onder het genot van weer een cappuccino.

Later op de dag eet ik bij Bagels & Beans een bagel met oude kaas en augurk, omdat ik een boer ben. Ik herontdek mijn liefde voor bagels. ’s Avonds rond 20.00 uur maak ik rijst met linzen, sperziebonen, broccoli en twee stukken zalm mét huid, want dat is lekker en ik heb honger.

06 Zalm

Woensdag

Ik sta op tijd op en neem rustig mijn ontbijt: volkorencrackers met avocado en kipfilet. Ook neem ik een banaan en fiets naar de gym waar ik weer met Timo train tot falen. Erg intensief en ik lig op het einde weer op de grond te janken.

Op kantoor neem ik als tussendoortje een halve liter kwark met muesli, banaan en blauwe bessen: 1003 kCal. Hatsee.

’s Middags ga ik even langs Miljuschka en Maaike die videos aan het schieten zijn. Daar eet ik de meest lekkere Tony Chocolonely cheesecake. Ik ben ze eeuwig dankbaar.

Ik fiets weer terug naar kantoor, werk nog wat, haal Francien van Girlslove2run op en fiets vervolgens naar de opening van de Vondelgym. Daarna pak ik wéér mijn fiets, wéér terug naar kantoor, waar ik nog een meeting heb.

Om 21.00 uur kom ik thuis en moet ik nog eten. Ik beleg een pizzabodem met heel veel vlees, kom er achter dat m’n blog een bezoekersrecord had vandaag en ga slapen.

Donderdag

Ik word lekker vroeg wakker en ontbijt met een schaaltje kwark met fruit en havermout. Ik schrijf twee artikelen onder het genot van een kopje koffie.

Vandaag heb ik in Schiedam afgesproken met Dogan van Personal Bodytuning. In de trein drink ik m’n cappuccino.

Dogan haalt me op van het station en we trainen twee uur lang in zijn personal trainingstudio. Hij bereidt de meest bijzondere lunch voor me: 700 ml magere kwark, 400 ml slagroom en 400 gram bessen. Het is wel even proppen op het eind, maar het lukt.

In de middag neem ik de trein weer terug naar Amsterdam en ga nog even langs kantoor om een project af te ronden.

Thuis eet ik weer zalm. Deze keer met heel veel aardappelen uit de oven. En mayonaise. En ketchup. En een salade. En omdat ik van slapen hou, duik ik er weer vroeg in.

12

Vrijdag

Ik heb vandaag een afspraak in Den Haag. Ik sta vroeg op, schrijf wat, neem mijn ontbijt (kwark, nootjes, banaan en stroop) en pak de trein. Na mijn afspraak koop ik een wrap en kwark bij Albert Heijn en dat eet ik in de trein terug op. Als ik weer thuis ben neem ik een eiwitshake met banaan en pindakaas en ga ik weer aan het werk.

Aan het eind van de middag fiets ik naar de kapper en even door naar HealthCity. Niet om te trainen maar om even 10 minuten onder de zonnebank te liggen. Dat had ik even nodig.

Ik ga snel weer naar huis, druk een sandwich met kaas en kipfilet in m’n gezicht, en neem de tram naar Amsterdam Oost. Daar ontmoet ik Anne (Fannetiek) en samen gaan we naar de boekpresentatie van Havermoutje, wat overigens een aanrader is.

Samen met Anne eet ik een pizza op en onze wegen scheiden alweer. Anne gaat terug naar Zaltbommel en ik terug naar West.

15

Zaterdag

Ik besef me opeens dat ik al twee dagen niet getraind heb en dat die rust me zeer goed doet. Ik besluit ook vandaag niet te gaan trainen. Mijn ontbijt bestaat, geïnspireerd door gisteren, uit havermout. Maar dan wel met kwark en stroop en bereid in de magnetron. Ik haal maar eens een stofzuiger door m’n huis en besluit dat ik hier niet voor gemaakt ben.

Ik sjok door de gesmolten sneeuw naar de winkel en kom terug met rijstwafels, hummus en grillworst en maak hier een lunch van. Onder het genot van een kopje koffie, en nog één, ben ik even aan het prutsen aan de website van een van mijn klanten.

Ik heb vanmiddag een fotoshoot met fotografe Joyce Bongers en Francien dus ik neem de taxi naar de shootlocatie: B. Amsterdam. We schieten foto’s in een compleet lege verdieping en in de tuin (met auto) op het dak.

We moeten haasten want we gaan direct door naar het bloggersevent van Girlslove2run in Sports World Amsterdam. Daarna schuif aan bij het heerlijke diner van DoorMeal.

Ik ga op deze zaterdagavond relatief vroeg naar huis, eet laat nog wat kwark met fruit en realiseer me weer dat ik de volgende ochtend creatief moet zijn om een ontbijt te maken.

20

Zondag

Ik sta laat op, realiseer me dat ik 12 uur heb geslapen, besmeer drie kaasrijstwafels met pindakaas en neem er een eiwitshake bij.

Ik pak de fiets naar Vondelgym waar ik heb afgesproken met mijn oud-collega Alicia om te trainen. We doen wat squats, proberen wat sprongetjes en beginnen aan deadlifts, maar eindigen met op onze handen lopen. Een prima training, maar niet heel erg intensief. We sluiten af met een kopje cappuccino en ik eet alle koekjes op die op tafel staan.

Onderweg terug naar huis haal ik m’n lunch bij de supermarkt: bagels, zuivelspread, tuinkers, kipfilet, nutella, kwark, bessen en bastognekoeken. Ik heb gisteren te weinig gegeten en vandaag ook heel weinig, dus het is een feestje in de keuken.

Thuis doe ik mijn administratie en maak ik me klaar voor vanavond: ik heb een feestje van Levi’s in restaurant Le Coq. Daar aangekomen realiseer ik me dat ik geen diner heb gehad en wil geen liquid dinner nemen, maar de drankjes vloeien rijkelijk. Nog voor middernacht ben ik alweer thuis en eet nog wat kwark met havermout en fruit.

De komende weken zullen voor mij weer anders zijn. Ik ga meer trainen, meer eten en naar mijn wedstrijd toe werken. Als de wedstrijd is geweest komt er een periode van een half jaar waarin ik vet ga verliezen. Mijn gewicht zal dan dalen van 90 kilo naar ongeveer 80 kilo. En dan kan ik eindelijk mijn overhemden weer aan!

Foto bovenaan: Joyce Bongers