Do’s & don’ts voor salades op de grill

We love salades en al helemaal als ze nét even anders zijn. Een simpel trucje wat een groot verschil maakt in smaak én presentatie is grillen. Niet alleen groenten, maar ook hele kropjes sla! We verzamelden onze favoriete do’s & don’ts. Krijgen jullie al trek? 

Het belangrijkst bij grillen is dat je producten stevig zijn. Zijn ze dit niet? Dan is de kans groot dat ze al verleppen nog voordat ze gaar zijn of blijft er een zielig hoopje over. Denk van tevoren logisch na, en onthoud dat zachte bladgroenten zoals bijvoorbeeld spinazie, kropsla en snijbiet niet werken.

Slasoorten

Wat wel heel goed werkt zijn de wat stevigere slasoorten waarbij je het kropje of de groente kunt halveren. Leg ze met de platte (en vaak snijkant) op de gril en laat ze op niet te hoog vuur gaar worden. Het mooist is het natuurlijk wanneer er prachtige streepjes op verschijnen. Pas dus op dat je ze niet te veel verplaatst en besprenkel van tevoren met wat olijfolie.

Dit zijn onze drie favoriete slasoorten voor op de grill:

Radicchio – Hoewel je het misschien niet meteen door zal hebben, behoort deze slasoort tot de witloffamilie. Het is een stevige, tikje bittere slasoort die perfect is voor op de barbecue of grill.

Lekker met: bittere sla- en groentesoorten combineren perfect met zoetere ingrediënten zoals bijvoorbeeld fruit. Denk hierbij aan citrusvruchten (mandarijntjes, sinaasappel en grapefruit), maar ook (ingekookte) balsamico-azijn of zoute kaassoorten. Omdat de sla een vrij sterke smaak heeft, moet je proberen te zorgen dat de rest van de ingrediënten er genoeg uit springen. Gebruik daarom altijd een wat sterkere kaassoort, in plaats van bijvoorbeeld jonge-kaasblokjes of feta.

sla2
Bron: lonbinder

– Witlof – Ook witlof smaakt heerlijk op de grill. Ontdoe van de buitenste blaadjes en snijd een paar millimeter van het ‘kontje’ eraf. Halveer en besprenkel de snijkant met goede balsamico-azijn. Laat voorzichtig en niet te hard een kwartiertje grillen.

Lekker met: citrusfruit (voor het grillen inwrijven met sinaasappelsap, jum!), balsamico-azijn (gouden huwelijk!), geitenkaas en honing.

– Romaine sla – Een klassieker! Romaine sla wordt steeds vaker gegrilld en dan met name gehalveerd, in combinatie met stukjes kip, Parmezaan flakes, een gepocheerd eitje en Caesar dressing. Probeer zo vers mogelijke kropjes te gebruiken, omdat de oudere vaak (te) zachte blaadjes aan de buitenkant hebben. Little gem is het kleine broertje van de romaine sla en is al helemaal perfect op de gril omdat je deze prachtig als voor- of bijgerecht kunt serveren.

Lekker met: kaas, dressings op basis van mayonaise, (gerookte) kip, niet te sterke vissoorten zoals gepocheerde zalm en ei.

Romaine

Groenten

Wat betreft groenten kun je werkelijk waar alle kanten op. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het grillen, dus wij willen je ook vooral aanmoedigen om te experimenteren. Houd wel in gedachte dat bladgroenten vaak wat lastiger worden om te grillen, en dat de garing heel erg verschilt per product. Onze favorieten:

– (Rode) paprika – Zóveel lekkerder dan uit een pot en de moeite volledig waard. Hoewel je uiteindelijk vrij weinig overhoudt, is de smaak verrukkelijk en kun je ze gegrild in een pot met een laagje olijfolie in de koelkast vrij lang bewaren.

Lekker met: Italiaanse kruiden, knoflook, balsamico-azijn en mozzarella.

– Aubergine & courgette – Alom bekend, maar daardoor zeker niet minder goed. Snijd ze in niet te dunne plakken (want, snel verbranden), en zeker ook niet te dik (niet lekker en dan worden ze nooit gaar). Let wel: aubergines hebben vaak wat langer nodig, terwijl courgettes ook heerlijk rauw zijn. Besprenkel voor het serveren met een heerlijke kruidenolie.

Lekker met: munt, peterselie, basilicum, knoflook en tomaatjes.

Courgette

Portobello’s – Wist je dat portobello’s ook prima op de grill kunnen? Leg ze met de bolle kant op het rooster of de pan en laat ze zachtjes garen. De smaak is niet te versmaden, zeker wanneer je ze vult met bijvoorbeeld een kruidenkaas of groentenmengsel. Ook lekker als glutenvrije optie voor hamburgerbroodjes.

Lekker met: tijm, peterselie, zachte kaas, knoflook en fijngesneden gebakken courgette.

– Tomaten – In Engeland krijg je ze bij het ontbijt geserveerd, maar tijdens de lunch of ‘s avonds zijn ze ook heerlijk vanaf de grill. Let wel op dat je de wat stevigere variant uitzoekt. Besprenkel met een goede balsamico-azijn en olijfolie en eventueel wat verse basilicum en mozzarella.

Lekker met: mozzarella! Basilicum! Zout! Balsamico-azijn!

Tomaten

– Asperges – Kook dikkere asperges een paar minuutjes van tevoren voor en leg ze dan (eventueel in de lengte gehalveerd) besprenkeld met wat olijfolie op de grill.

Lekker met: ham, (blauwe) kaas, doperwten, olijfolie en gebakken courgette.

– Zoete aardappels – Officieel geen groenten, maar we móesten ze noemen omdat ze ongelooflijk lekker zijn. Pof ze in wat aluminiumfolie (samen met wat knoflookteentjes & fleur de sel) en laat ze minstens een halfuur op de grill liggen, of snijd ze in plakjes en grill ze besprenkeld met olijfolie.

Lekker met: fleur de sel, knoflook, olijfolie, Italiaanse harde kruiden als tijm en rozemarijn.

aardappels

Meer culinaire artikelen lezen? Like ons op Facebook!