Redactie
Redactie Inspiratie 10 apr 2013
Leestijd: 1 minuut

Amerikaans onderzoek: label ‘biologisch’ maakt product aantrekkelijker

Waar je tien jaar geleden mensen nog moest uitleggen wat ‘biologisch’ precies betekent, is er de laatste jaren een heuse wervelwind ontstaan met bio producten en toegewijde levensstijlen. Cornell University deed onderzoek naar het effect van de term biologisch, en wat blijkt: het merendeel denkt dat biologisch gelijk staat aan gezonder en lekkerder.

De Cornell University in New York heeft een team dat uitgebreid onderzoek doet naar eten, drinken en de effecten hiervan. Onlangs hielden zij een onderzoek onder 115 Amerikaanse consumenten, en lieten ze hen van drie producten, elk twee varianten proberen. Op het ene product (koekjes, chips of yoghurt) stond dat het biologisch was, en op de ander niet. De respondenten werden gevraagd welke variant ze het lekkerst vonden en waarom.

Het resultaat was verbluffend. Zo bleek dat gemiddeld gezien de ‘biologische’ koekjes minder lekker werden bevonden, maar de ‘bio’ chips en yoghurt zeker de voorkeur kregen. Daarnaast dacht men dat de ‘biologische’ producten minder calorieën bevatten en zouden ze ruim 24% meer voor deze producten betalen. Wat de deelnemers niet wisten was dat beide producten biologisch waren, en dat ze dus twee keer hetzelfde hadden geproefd!

Wat we kunnen concluderen uit het onderzoek is dat er een soort ‘goddelijk aura’ is ontstaan rondom de term biologisch. Hierdoor denken veel mensen automatisch dat een product minder calorieën bevat, meer smaak heeft en zoete producten minder lekker zijn. Dit terwijl de term niets hoeft te zeggen over de smaak en voedingswaarden, bizar!

Wat vind jij? Denk jij er ook zo over? We zijn benieuwd, dus laat vooral je reactie achter. Ben je daarnaast niet helemaal zeker of je wel weet wat biologisch precies inhoudt? Bekijk dan onderstaande video.

Dagelijks de lekkerste recepten in je inbox 🥘

Een mail waar het water je al van in de mond loopt.