Nancy van Batenburg
Nancy van Batenburg Culinair nieuws 22 aug 2022
Leestijd: 6 minuten

SOUS bezorgt maaltijdboxen van de beste restaurants en chefs bij je thuis

Als er iets is wat horeca-ondernemers hebben getoond in de roerige tijden van lockdowns, is het wel dat beperkingen voor creatieve oplossingen kunnen zorgen. Velen gingen niet bij de pakken neer zitten, maar stortten zich op maaltijdboxen. Het inspireerde ondernemers Thomas Scholte (25) en Devon Scoulelis (36) om SOUS op te richten.

SOUS – de naam komt van het woord souschef – duikt in het gat tussen de maaltijdboxen die je nog zelf helemaal moet bereiden – dikwijls met niet hele spannende gerechten – en de grote platforms die snel in elkaar gezette kant-en-klare bezorgmaaltijden aanbieden. Want bij SOUS is alles is al voor je bereid in het restaurant (het hoeft alleen maar te worden opgewarmd), maar heb je wel die culinaire ervaring.

Van Toscanini tot Julius Jaspers

Nóg een verschil: ze bieden gerechten aan van premium chefs en restaurants. Daarmee richten ze zich ook bewust op een doelgroep van foodies en food lovers. Hun maaltijdboxen bevatten signatuur gerechten van bekende restaurants en chefs. De verse pasta’s van het immens populaire Toscanini bijvoorbeeld, de barbecuerecepten van Julius Jaspers, of de Perzische keuken van Bar Mitts.

Er zijn plannen om met de feestdagen uitgebreide kerstmenu’s aan te bieden. En bijvoorbeeld ook losse producten, zoals de beste saus van Julius Jaspers, een rode wijn die bij een bepaald menu past, en geïmporteerd zout uit Zuid-Amerika met een mooi verhaal. 

Thomas en Devon van SOUS
Bron: SOUS

De populariteit van maaltijdboxen

Daarmee zien SOUS-ondernemers Devon en Thomas dus duidelijk dat de behoefte aan thuis dineren zoals in een restaurant, er nog steeds is. Thomas komt uit de e-commerce en verkocht tijdens de lockdowns op diverse platformen thuiswerk- en woonmeubels; Devon runde in Zuid-Afrika een succesvolle franchise met ruim veertig restaurants. Toen ze voor hun werk aan elkaar werden gelinkt, wisten ze dat ze hun achtergronden in food en e-commerce wilden combineren.

Thomas: “We waren allebei erg fan van de afhaalboxen van restaurants die heel populair waren tijdens de lockdowns en wisten: hier zit meer in. Als je een maaltijd laat thuisbezorgen draait dat vaak om gerechten die snel in elkaar zijn geflanst. Ze voorzien wel in een behoefte als je trek hebt, maar er zit geen verhaal achter. Het komt uit een fietstas of scooter.

Als je wél bereid bent om wat meer te doen of er een ervaring bij wil, heb je de maaltijdboxen die je nog helemaal zelf moet koken. Daar is het nadeel dat je nog heel veel zelf moet doen. En je eindigt met een matige ervaring qua gerecht: meestal toch een simpele pasta of kipburger. En een berg afwas.”

SOUS maaltijdbox
Bron: Nancy van Batenburg voor Culy

Personeelstekort

En daar komt SOUS om de hoek kijken, met specialiteiten van chefs en restaurants, die toch op een makkelijke manier te bereiden zijn. Het tweetal bracht in kaart welke horeca-ondernemers er in waren geslaagd om succesvol en winstgevend te zijn tijdens COVID met hun maaltijdboxen. Thomas: “Maar weinig restaurants hebben er echt geld aan kunnen verdienen. Wij hebben goed bekeken waar de kosten zitten en ontdekt hoe wij ze kunnen helpen.”

De meeste restaurants die zijn aangesloten bij SOUS, bereiden de maaltijden in eigen keuken. Orders komen binnen via het platform en worden vers bereid en verpakt in het restaurant. SOUS stuurt de maaltijdboxen naar de klant, die alles in een duurzame verpakking ontvangt. Daar is geen gekoeld transport voor nodig, het kan gewoon mee met de reguliere post. Thomas: “Het insulatie-materiaal kan in de plantencontainer en de icepack door de afvoer, of je kunt ‘m bewaren voor als je je teen stoot. Hierdoor rijden er dus geen gekoelde bussen door het land, en proberen we elk aspect in ons model zo duurzaam mogelijk aan te pakken.”

SOUS ontzorgt ook restaurants die hier momenteel niet het personeel voor hebben (en we weten allemaal dat er een groot personeelstekort heerst in de horeca – en daarbuiten), en heeft diverse constructies bedacht om voor hen alles uit handen te nemen.

Garnalen op de barbecue
Bron: Nancy van Batenburg voor Culy

Culy ontdekt SOUS

De Culy-redactie probeerde onlangs zelf zo’n box van SOUS uit en was erg enthousiast. Met de BBQ Box van chef Julius Jaspers konden we direct gaan barbecueën – met vrienden – zonder zorgen en zonder eindeloze voorbereidingen.

We ontvingen alles goed verpakt, met een menukaart en duidelijke instructies. Niet alleen over welke componenten bij welk gerecht hoorden, maar ook hoe alles opgewarmd moest worden. Wat we daarbij vooral ook heel handig vonden, zeker bij het barbecueën van verschillende gerechten (van groente tot vis en vlees), was de aangegeven volgorde.

We konden de chef bijna zelf horen bij het lezen van de instructies en het voelde dan ook alsof de chef himself dit voor ons had bereid en ingepakt (voor de ultieme sfeer is er trouwens ook een bijpassende playlist via een QR-code). En van de miso maïs tot aan het Vietnamese buikspek: alles was van topkwaliteit.

Benieuwd wat je daarvoor betaalt? De BBQ Box is een van de luxere varianten van SOUS en kost € 99,-, voor vier personen. Als je nagaat wat het kost (alleen al aan tijd) om al die verschillende soorten vlees, garnalen, groenten en marinades in te kopen en te prepareren, lijkt ons dat een redelijke prijs. Overigens geniet je van de andere boxen – bijvoorbeeld de Bao Buns van chef Alex Cheung – vanaf € 14,75 per persoon.

Barbecue box van SOUS
Bron: Nancy van Batenburg voor Culy

Michelin-restaurant uit Parijs

Voor ons was het dus een hele toffe ervaring, zelf thuis (barbecue-)chef spelen. En dat is precies waar SOUS op mikt. Thomas: “Wat we in essentie willen bereiken, is dat mensen weer gaan genieten van thuis eten. Dat is door de jaren heen met andere spelers in de markt iets geworden wat vooral snel en makkelijk moet zijn; dat je een pizza eet waarvan je eigenlijk geen idee hebt wat erop zit. Wij denken dat snel en makkelijk ook te combineren valt met goede kwaliteit en een mooie ervaring. Er is behoefte aan weten wat je eet en het gevoel dat je daarbij hebt als complete ervaring.”

Veel chefs en restaurants zijn enthousiast om zich aan te sluiten bij het platform. Thomas hoopt ooit nog chef Gordon Ramsay aan SOUS te kunnen verbinden: “Een kerstmenu beef wellington met Gordon Ramsay en Sous is wel echt mijn droom.” 

En de ultíéme droom? Thomas: “Het mogelijk maken dat mensen bij een Michelin-restaurant uit Parijs kunnen eten in Groningen. Maar dat is natuurlijk een enórme opdracht. Het lijkt mij heel leuk als we die met SOUS kunnen vervullen.”  

Zelf eens uitproberen? Ontdek de maaltijdboxen van SOUS op de website. Verzending is vanaf € 89,- gratis, anders € 4,95. Ze leveren door heel Nederland en België, op vrijdag en zaterdag. Binnenkort gaan ze over op dagelijkse levering. 

Team van SOUS
Bron: SOUS

Dagelijks de lekkerste recepten in je inbox 🥘

Een mail waar het water je al van in de mond loopt.