Culy’s gezonde kerstmenu (+ tips voor het plannen!)

Een gezond kerstmenu: is dat een mission impossible? Echt niet! En dit gezonde kerstmenu is nog feestelijk ook. Van kop tot staart.

Het menu bestaat uit de volgende gerechten:

– Artisjokken met honing-mosterddip

– Bloemkoolpuree met knoflookolie

– Varkenshaas met een korstje van pistachenoten

– Geroosterde & geplette bieten

– Regenboogwortels met sinaasappel en honing

– Mango-fool met kardemom

Heb je geen zin om in de keuken te staan terwijl je gasten al gearriveerd zijn? Goed nieuws: veel van de gerechten van dit gezonde kerstmenu kun je al van tevoren maken. Andere zijn juist heel snel last-minute te bereiden.

artisjokken

Ziet er altijd indrukwekkend uit en is zó makkelijk om te maken: artisjokken met honing-mosterddip.

bloemkoolpuree met knoflookolie

Vervang aardappelpuree door deze bloemkoolpuree en je bent lekker healthy bezig. Extra groenten, ahoy! Mét knoflookolie en kruiden.

varkenshaas kerst

Zó mooi, zó lekker en zó kinderlijk eenvoudig, deze varkenshaas met een korstje van pistachenoten. Varkensvlees is al vrij mager vlees, maar wil je dit gerecht nog gezonder maken, laat dan de mosterdsaus weg. Of vervang door gewoon een schepje mosterd.

geplette bietjes

Een supertof bijgerecht: geroosterde & geplette bieten. Door ze te roosteren, worden de bietjes heerlijk zoet.

Culy Homemade regenboogwortelen

Deze combinatie werkt altijd: wortels met sinaasappel en honing. Gebruik regenboogwortels voor een kerstig tintje.

mango-fool

Yoghurt & fruit: altijd lekker en nog gezond ook. De kardemom in deze mango-fool geeft ‘m iets feestelijks.

Zo plan je de bereiding van dit gezonde kerstmenu:

Van dit kerstmenu kun je eigenlijk alle gerechten – op het dessert na – bij elkaar op tafel zetten. Wil je het toch liever opsplitsen in gangen? Serveer de artisjok met mosterddip dan als voorgerecht. Je kunt er zelfs nog wat oesters bij geven.

Wat kun je van tevoren maken?

* Maak alvast de honing-mosterddip voor de artisjokken. De artisjokken kun je al van tevoren schoonmaken. Belangrijk: leg ze in een bak met citroenwater, om verkleuring tegen te gaan. Wanneer je gasten arriveren, hoef je ze alleen nog maar 30 minuten te koken.

* De knoflook-kruidenolie voor de bloemkoolpuree kun je al een dag van tevoren maken. De bloemkoolpuree is zo klaar (in minder dan 15 minuten), maar ook die kun je eerder maken en opwarmen op het moment suprême.

* Het enige dat je echt pas moet maken als het zover is: de varkenshaas. Anders worden de pistachenoten erg zacht. Maar het is écht te doen: je rolt de varkenshaas door het notenmengsel en zet het 30 tot 35 minuten in de oven.

* De bieten kun je de dag voor je etentje bereiden en later opwarmen.

* Hetzelfde geldt voor de regenboogwortelen.

* De mango-puree voor de mango-fool kun je ook van tevoren maken. Vlak voor het serveren stel je het dessert samen. En dan: genieten maar!

Reageer op artikel:
Culy’s gezonde kerstmenu (+ tips voor het plannen!)
Sluiten