Culy
Culy Inspiratie 27 juni 2013

Trend: korting bij het maken van foodfoto’s met Instagram

Het maken van foto’s tijdens het eten is inmiddels zo ingeburgerd dat we spontaan onze mobieltjes pakken en borden beginnen te draaien bij het krijgen van een nieuw gerecht. Niet altijd even gezellig, maar erg populair en wanneer de restaurants zelf hierop beginnen in te spelen weet je echt dat het ‘een ding’ is. Momenteel is het namelijk zó populair, dat verschillende restaurants zelfs kortingen of hele maaltijden weggeven bij het maken van een foto via Instagram. 

Op de site van The Wall Street Journal vonden we onlangs een artikel waarin dit fenomeen duidelijk werd uitgelicht en wat blijkt: steeds meer restaurants geven zelfs kortingen bij het gebruiken van Instagram. Super handig want het kost het restaurant relatief weinig (weeg de kosten van een klein gerecht of drankje eens op tegen de kosten van een intensieve campagne) en je hebt meteen een groot en vaak nieuw bereik.

Zo wordt er door het bedienend personeel verteld over de acties die ze hebben, of staat het duidelijk vermeld op de menukaart. Wel vaak met de vermelding dat ze verder het gebruik van mobiele telefoons juist niet waarderen. Ben je echt niet tevreden over het eten en heeft je post een meer negatieve toon dan positieve? Dan word je vaak vriendelijk doch dringend verzocht de foto te verwijderen.

Bij de restaurants die meedoen met deze trend wordt over het algemeen gebruik gemaakt van het aantal volgers van een klant. Zo zijn er een aantal die korting of gratis gerechten geven wanneer je minstens 500 of 1000 followers hebt. Op deze manier word je niet alleen gestimuleerd foto’s te maken (praktisch gratis reclame voor het restaurant zelf), maar ook om je account te verbeteren (en daardoor meer volgers te krijgen). Handig voor beide partijen dus!

Inmiddels wordt deze methode al regelmatig gebruikt in Amerika en is het zo geliefd dat er zelfs bedrijven zijn die zich opstellen als bemiddelaar tussen restaurant en klant. Restaurants kunnen zich aanmelden en in ruil voor een bepaald bedrag benaderen zij weer de klanten die de foto’s moeten gaan maken. Als beloning hiervoor krijgen ze bijvoorbeeld een gratis dessert, drankje of zelfs een hele maaltijd.

Insta2

Als fervent Instagrammers kunnen wij deze trend alleen maar stimuleren! Foto’s maken van je eten is zó leuk en als je er iets voor terug krijgt.. Why not?! Helaas kennen wij nog geen restaurants in Nederland die mee doen aan dit verschijnsel, maar hebben we wel een lijstje met plekken in Amerika waar het wel al mogelijk is:

Empellón Cocina
105 1st Avenue, New York City
Heeft boven aan de menukaart staan “Empellón raad het gebruiken van je mobieltje ten sterkste af, tenzij je er food porn foto’s mee post op Instagram. #Empellón”.

Trenchermen
2039 W. North Avenue, Chicago
Geeft een stukje klappertaart (juist, Nederlands-Indonesische kokostaart) tijdens brunches wanneer gasten kunnen laten zien dat ze 1.000 of meer volgers hebben op Instagram.

Antique Taco
1360 N Milwaukee Avenue, Chicago
Heb je meer dan 1.000 followers? Dan krijg je bij bestellen van een gerecht bij Antique Taco een bakje chips met ananassalsa. Uiteraard alleen wanneer je ook daadwerkelijk een foto op Instagram plaatst van het restaurant.

83 1/2
345 E 83rd Street, New York City
Geeft in ruil voor het bestellen van een gerecht en er een foto van maken een heerlijk hazelnoot-espressoijsje wat niet op de menukaart staat.

Wat eten we vandaag?

Schrijf je in de voor de mailing voor de lekkerste inspiratie

Reageer op artikel:
Trend: korting bij het maken van foodfoto’s met Instagram
Sluiten