Onderzoek: huismerken worden steeds populairder in supermarkt

Culy 20 feb 2013 Inspiratie

Populaire A-merken zagen vorig jaar hun omzet in de supermarkt groeien met gemiddeld 1,6 procent. Maar huismerken deden het nog beter: die verkoop nam toe met 4,7 procent. Dat blijkt uit een analyse van omzetgegevens van alle Nederlandse supermarkten door marktonderzoeker SymphonyIRI, zo schrijft NOS.

“Als we kijken naar de periode 2003-2012, groeien de huismerken 7 procent en de A-merken iets meer dan 1 procent”, aldus onderzoeker Ronald Laureijsen. Komt het door de crisis dat er meer wordt gekozen voor huismerken? Laureijsen: “Consumenten zijn gewoon kritischer. En ze gooien minder weg, waardoor ze ook minder hoeven te kopen.”

Diepvries & biologisch groeit

De consument heeft steeds meer oog voor biologische producten. Een grote stijger in de supermarkt is bijvoorbeeld het merk Bio+. Laureijsen: “Twee jaar geleden stond Bio+ nog op 73 in de top 100, en nu op 39. Biologisch is een echte trend, dat bewijst de opkomst van dit merk”.

Ook het diepvries-segment groeide vorig jaar flink. “Diepvries profiteert enorm van de populariteit van diepvriespizza’s; da’s natuurlijk makkelijk, snel en relatief goedkoop eten. Daarbij werden er tijdens de afgelopen sportzomer ook erg veel snacks verkocht als bitterballen en kroketten. En de mooie nazomer was goed voor de ijsomzet.”

Populaire merken

Campina is voor het elfde jaar op rij het populairste merk in de supermarkt, al werd de verkoop voor deze zuivelproductent wel iets minder. Op nummer 2 en 3 vinden we respectievelijk Marlboro en Douwe Egberts.

Afgelopen jaar bleken onder andere merken als Liga, Dubbel Frisss, Olvarit en Cote d’Or minder populair te zijn geworden.

Reageer op artikel:
Onderzoek: huismerken worden steeds populairder in supermarkt
Sluiten