Horeca interieurtrends 2014/2015: landelijk is uit, rock ‘n roll is in

Ieder jaar maakt ontwerper Rein Rambaldo van De Horecafabriek een lijst met horeca interieurtrends, plus do’s en don’ts. Een lijst met een gemeende knipoog. Neem deze dus vooral maar een béétje serieus.

Ook dit jaar heeft Rein met zijn team weer een aantal zaken gespot die volgens hen ‘niet meer kunnen’ en te vaak gezien en gebruikt worden. Maar hij zet ook een top 5 van de absolute musthaves voor een succesvol horecabedrijf anno 2014/2015 op een rijtje. “Ambacht is het toverwoord”. aldus Rein.

De 5 don’ts

Fietsen aan de muur. “We zien het te pas en te onpas; een nieuwe fiets, een oude fiets, een bakfiets. Het maakt niet uit, als het maar een fiets is. Deze trend is absoluut voorbij. Waarom hangt iemand überhaupt zomaar een fiets op? Uitzondering op deze don’t zijn de koffiebars die naast koffie ook fietsen verkopen. Dit is voor ons verklaarbaar.”

Landelijke witte meubels & interieur accessoires. “Er zijn een aantal grote spelers in de markt die ons land overspoeld hebben met landelijke witte meubels. Bij horeca met een landelijk interieur zie je direct dat de vrouw des huizes inspraak wilde hebben in de keuze van gezellig meubilair. We hebben op internet inmiddels zo’n 95 outlets geteld die dit verkopen. Tijd om er heel snel afscheid van te nemen…”

De Ibiza look (oftewel de gipsy look). “Ibiza is hot, dat zullen we niet ontkennen. Als je deze zomer niet naar Ibiza gaat, schijn je er niet bij te horen. Vinden we allemaal prima. Maar om Ibiza naar Nederland te halen, gaat wat ver. Er is wederom een overkill aan slappe aftreksels; van gekleurde kleedjes tot uitbundige kussentjes. Om maar te zwijgen over de boeddhabeelden.”

Houtblokken als decoratie. “Als houtblokken functioneel gebruikt worden, zien wij het als ambacht en dus een prima toevoeging voor je interieur. Maar om houtblokken te etaleren bij een gashaard/-oven of zomaar ter decoratie vinden we een tikkeltje zijn doel voorbij gaan; dan heb je de boodschap niet goed begrepen. Helaas zien we dit veel in de praktijk. En niet bij de minste bedrijven…”

Plastic stoelen. “Als iets kil, fragiel, sfeerloos en ongemakkelijk zit, zijn het plastic stoelen. Waarom bedenkt iemand dat? Vroeger (toen de gulden nog van hout was) was het verklaarbaar. Je wilde dat je gast zo snel mogelijk weer weg was, zodat het stoeltje weer gebruikt kon worden voor de volgende gast. Maar tegenwoordig wil je je gasten toch vasthouden? En je wil toch dat ze terugkomen?”

THC-Amsterdam-Terras-4

De 5 do’s

Denim & leer. “Denim & leer zijn hot, het zijn ambachtelijke stoere materialen. Liefde voor mooie hoogwaardige materialen: dat straalt stijl uit. Denk vanuit de ambacht: de ambacht is een tijd lang weggeweest. Maar deze komt keihard terug. In je producten, in je interieur en zelfs je personeel. Of je nu een handgemaakte stoel koopt of een vis bij een goede visleverancier, iets moet een verhaal vertellen. Het zogenaamde storytelling gevoel is onmisbaar binnen een succesvol horecaconcept.”

Fine dining meets rock & roll. “Veel topchefs zien hun omzetten teruglopen. Zien en gezien willen worden in oubollige sterrenrestaurants is niet meer van deze tijd. Zorg ervoor dat de inrichting authentiek en stoer is. Maak gebruik van materialen met een lange levensduur, die na verloop van tijd op authentieke wijze slijten en een eigen verhaal krijgen. Hou het vooral ingetogen. Dat straalt veel meer warmte en karakter uit en dat is nu precies wat voor ons rock & roll in het interieur inhoudt.”

Stoffen terrasstoelen. “De innovatie van terrasmeubilair gaat razendsnel. We zijn eindelijk verlost van die plastic rotanstoelen en alles wat op plastic lijkt. De uitstraling van het terras is eigenlijk nog belangrijk dan het interieur aan de binnenkant. Het terras is immers het visitekaartje van het concept. Ziet het terras er goed verzorgd uit, dan gaat de gast er al vanuit dat de binnenkant hetzelfde is. In Milaan zijn dit jaar mooie terrasstoelen gepresenteerd van diverse materialen die voelen en eruitzien als stof. Het Belgische merk Tribu is een van de eerste die in Milaan haar nieuwe buitenstoffen heeft gepresenteerd.”

Bron: Tribu

Rariteiten. “Met een hightech, futuristisch en een te gestyled interieur ga je de show niet meer maken. De personal touch in je interieur geeft een hoge gunfactor. Geef je zaak karakter, breng er humor in. Gasten vinden dat leuk en willen graag weten wie de ondernemer is. Het is niet erg om van je hobby te houden (zolang het maar geen fietsen zijn…) en daar voor uit te komen. Laat je gasten zich maar afvragen waarom je bijvoorbeeld in hemelsnaam een kauwgomballenapparaat midden in je zaak hebt staan. Daar praten je gasten achteraf over en dat is wat ze onthouden en verder vertellen.”

Design meets kitsch. “Een combinatie van verschillende stijlen kan een fantastisch resultaat geven. Ga je voor design, gebruik dan ook echt design. Koop nooit imitatie, daar sla je de plank volledig mee mis. Designkenners zien dat gelijk. Een stoel uit de jaren ‘70 is alleen leuk als hij uit de jaren ‘70 komt. Maak je combinaties wel zo, dat het ook betaalbaar blijft. Doseer en zorg voor balans.”

Meer culinaire artikelen lezen? Like ons op Facebook!