Verantwoord en makkelijk: 5x inspiratie voor je weekmenu

De zomervakantie zit erop en de scholen zijn weer begonnen. Best wel lekker, meer structuur. Maar ook zoeken wat je dan na die drukke school- en werkdagen op tafel tovert. We geven je vijf recepten – verantwoord en makkelijk – om die doordeweekse dagen door te komen.

We noemen het maar de ‘even bij- en inkomen weken’. Die eerste tijd na de zomervakantie is voor vaders en moeders aan de ene kant een opluchting. Want als je kind wekenlang vrij is, vereist dat wat aanpassingsvermogen thuis. Wanneer werk je, vier je vakantie en regel je oppas? Nu zijn de kinderen dus weer naar school en kun jij bijkomen, thuis of op je werk.

Stiekem was het ook wel lekker dat je geen kind(eren) om 08.30 uur aangekleed, gevoederd en gepoetst hoefde af te leveren bij school. En weer ophalen, plus naar naschoolse clubjes brengen of oppikken bij vriendjes. Ook de maaltijden mochten makkelijker en misschien betekende dat ook wel: wat vaker minder verantwoord. Het was tenslotte vakantie.

Een tip

Als je wat meer structuur wilt aanbrengen in wat je eet, zonder dat je het jezelf moeilijker maakt in de keuken, kun je voor een maaltijdbox gaan. Bij HelloFresh kun je bijvoorbeeld elke week kiezen uit dertig recepten, vanaf 3,72 per persoon per maaltijd. Daar zitten ook speciale recepten voor het hele gezin bij. 

Handig, want je hoeft geen boodschappen te doen en krijgt alle ingrediënten voor je uitgebalanceerde maaltijd afgepast thuisbezorgd. Je kookt dus supervers en gooit niets weg. Je kiest zelf wanneer je de box wilt ontvangen, voor hoeveel personen je wilt koken en of je gerechten met vlees, vis of vegetarisch wilt eten. Je kunt ook extra’s bestellen, zoals een toetje of een aperitief. 

Hieronder vind je onze tips voor een weekmenu. Een beetje inspiratie nu het ‘gewone leven’ weer is begonnen. No worries, we houden rekening met de spagaat waarin je rond etenstijd zit. Dus: verantwoord en gemak staan voorop. Al deze gerechten heb je binnen een half uur op tafel staan. 

MAANDAG

We trappen af met een Aziatische maaltijd in een kom, maar voel je vrij om de weekrecepten lekker te husselen. Voor ons is dit een ideale weekstarter omdat het een eenpansgerecht is en je het in 25 minuten klaar hebt. Voor deze noedelsoep met portobello en gekookt ei is spitskool gebruikt, een wat zachtere variant van witte kool die vaak beter in de smaak valt bij kinderen. Met stokjes eten mag, maar is zeker geen must. Wel een leuke uitdaging!

noedels HelloFresh

> Naar recept: Snelle miso-udon met portobello en een gekookt ei

DINSDAG 

Wedden dat pasta bij de meeste gezinnen regelmatig op het menu staat? De meeste kinderen houden ervan. En voor ouders is het een prima gerecht om groenten aan toe te voegen. Tip: stop allerlei groenten in de blender met vooral flink wat tomaat erbij en pureren maar. Het resultaat is een gladde mix vol vitaminen, maar dat ziet je kroost niet. 

Deze ‘spaghetti al limone’ is niet rood of groen, dat vinden kinderen ook vaak fijn. Wel is-ie lekker fris. Een heerlijk samenspel tussen citroen, room en kaas en in 20 minuten op je bord!

Spaghetti al limone
Bron: Nancy van Batenburg voor Culy

> Naar recept: Spaghetti al limone

WOENSDAG

Met fajitas kun je prima variëren qua inhoud, het is maar net wat jij en de rest van je gezin lekker vinden. Wij kiezen dan ook voor dit recept, omdat iedereen zijn tortilla naar wens kan klaarmaken. Je zet de aparte schaaltjes met de tomatensalsa, avocado, het gehakt en de zure room gewoon op tafel en legt de verwarmde tortilla’s op de borden. Vullen maar! 

fajitas HelloFresh

> Naar recept: Fajitas met rundergehakt, avocado en tomatensalsa

DONDERDAG

We love soep! Om de simpele reden dat soep snel te maken is en je er van alles bij kunt eten. Een salade bijvoorbeeld of stokbrood. Bovendien is het een makkelijke manier om groenten binnen te krijgen bij je kids. Deze wortelsoep is warm en fris tegelijk dankzij de combinatie van winterpeen, Griekse yoghurt en munt. De dukkah kun je zelf maken zoals je het lekker vindt. En als je vegan eet, kun je de yoghurt vervangen door kokosyoghurt of -melk.

Wortelsoep met munt en dukkah
Bron: Nancy van Batenburg voor Culy

> Naar recept: Snelle wortelsoep met munt en dukkah

VRIJDAG

We sluiten de week af met een ‘luie’ versie van sushi, ofwel een sushi bowl. Ideaal als je trek hebt in alles wat er normaal in je favoriete sushi zit, maar geen zin hebt om rolletjes te draaien. Ook hiervoor geldt weer dat je het zo pittig en exotisch kunt maken als je zelf wilt. Een perfect gerecht dus als het ene gezinslid net wat anders in de bowl wil dan de rest. 

Deze sushi bowl valt vast in de smaak met de zachte risottorijst, avocado en warmgerookte zalmsnippers. De radijsjes en de gembermayonaise zorgen voor de pit. Enne… als je ons verantwoorde en makkelijke weekmenu deze vijf dagen hebt gevolgd, kun je in het weekend met een gerust hart iets van de drie p’s doen. Iedereen blij! 

sushibowl HelloFresh

> Naar recept: Sushi bowl met warmgerookte zalm en gembermayonaise

Als je kookt met de maaltijdboxen van HelloFresh bespaar je tijd (je boodschappen worden thuisbezorgd), krijg je waar voor je geld (alle leveranciers zijn met zorg uitgekozen) en zorg je voor minder voedselverspilling (je kookt altijd met verse ingrediënten in precies de juiste hoeveelheden). Ook eens een maaltijdbox uitproberen? Lezers van Culy.nl krijgen 45 euro korting bij HelloFresh. Gebruik de kortingscode HELLOCULY. 

In samenwerking met HelloFresh

Dagelijks de lekkerste recepten rechtstreeks in je inbox

De lekkerste mail die je in je inbox kunt ontvangen

Reageer op artikel:
Verantwoord en makkelijk: 5x inspiratie voor je weekmenu
Sluiten